Περί αργίας

  • Τίώδεεστήκατεόληντηνημέραναργοί; [Γιατί στέκεστε εδώ όλη την ημέρα αργοί;] (ΚατάΜατθαίον 20,6)
  • Δεν υπάρχει κανένα μεγαλύτερο κακό από την απραξία, κανένα μεγαλύτερο από την αργία. Γι΄αυτό ο Θεός μας δημιούργησε την ανάγκη της εργασίας. Γιατί όλα τα βλάπτει η αργία, ακόμα και αυτά τα ίδια μέλη του σώματός μας. Η αργία είναι η ρίζα και η βάση κάθε κακίας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν είναι ντροπή η χειρωνακτική εργασία. Ντροπή είναι η αργία και μάλιστα είναι έγκλημα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως η αργία βλάπτει το σώμα, έτσι και η αργία της ψυχής, η αργία για τα καλά έργα, την κάνει πιο ράθυμη, πιο ασθενική. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Οι απολαύσεις, ο πλούτος, η τεμπελιά, η αποφυγή της εργασίας, η ραστώνη και όλα τα παρόμοια, μας παρασέρνουν σε ακάθαρτες επιθυμίες. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως στην ακαλλιέργητη γη, βλέπει κανείς να μην βλασταίνει τίποτε το καλό, παρά μόνο άγρια χόρτα και αγκάθια, έτσι και η αργία φέρνει παρόμοια φθορά. Αν ήταν καλό πράγμα η αργία, όλα θα τα βλάσταινε η γη, άσπαρτα και ακαλλιέργητα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν υπάρχει καλό, που δεν το χαλάει η τεμπελιά, η αργία. Πάρτε το νερό: Αυτό που είναι στάσιμο, σαπίζει. Αυτό που τρέχει και πάει παντού, διατηρεί την αξία του. Πάρτε και το σίδηρο: Όταν είναι αχρησιμοποίητο, γίνεται μαλακό και αδύνατο, γιατί το τρώει η σκουριά. Αυτό όμως που χρησιμοποιείται, γίνεται πολύ χρήσιμο... Ξέροντας λοιπόν τι ζημιά κάνει η αργία και πόσο όφελος έχουμε από την εργασία, να αποφεύγουμε την πρώτη και να επιδιώκουμε την δεύτερη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η αργία είναι το θεμέλιο της κακουργίας. (Μέγας Βασίλειος)
  • Ο Θεός όταν έπλασε τον άνθρωπο, δεν θέλησε να είναι αργός και ακίνητος, αφού μέσα στον παράδεισο διέταξε τον Αδάμ να εργάζεται και να φυλάττει αυτόν. (Γεν. 2,15) Και μετά την έκπτωση του Αδάμ από τον παράδεισο, τον παρήγγειλε να τρώει τον άρτο με τον ιδρώτα του προσώπου του (Γεν. 3,19). (Μέγας Βασίλειος)
  • Από την αργία γεννιέται η περιέργεια, από την περιέργεια η αταξία και από την αταξία κάθε κακία. (Άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος)
  • Όπως ο άνθρωπος θα δώσει λόγο για την αργολογία του, έτσι θα δώσει λόγο και για τους αργούς λογισμούς του, που δεν είναι κακοί λογισμοί αλλά και δεν βοηθούν στην σωτηρία του, λογισμοί μετεωρισμού του νοός, από τους οποίους όμως ξεκινούν οι κακοί λογισμοί. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Εκείνος που και στην προσευχή είναι οκνηρός, και στην διακονία των αδελφών νωθρός και αμελής, ονομάζεται από τον Απόστολο (Παύλο) αργός και κρίνεται ανάξιος και γι' αυτό το ψωμί του. «Ο αργός» είπε «ούτε να τρώει». Και αλλού: «Τους αργούς τους μισεί και ο Θεός»• και «ο αργός ούτε πιστός μπορεί να είναι». Πρέπει λοιπόν ο καθένας μας να μην μένει αργός, για να μην βρεθεί άκαρπος σαν τη συκή και στερηθεί τελείως των αιωνίων αγαθών. (Άγιος Μακάριος της Αιγύπτου)
  • Η αργία είναι η μητερα της φτώχειας. (ΆγιοςΙγνάτιοςοΘεοφόρος)
  • Ο εργαζόμενος πολεμά με ένα δαίμονα πολλές φορές και στενοχωρείται από αυτόν, ενώ ο αργός αιχμαλωτίζεται από χιλιάδες πονηρά πνεύματα. (Πατέρες της Εκκλησίας)
  • Ο αργός άνθρωπος είναι σαν νεκρός. (Ευγένιος Βούλγαρης)
  • Η αργία είναι: α) Μητέρα της πείνας β) Αδελφή της κλοπής γ) Ξαδέλφη του ψεύδους και δ) Θεία της δυστυχίας. (Συνέσιος)
  • Ένα αργόσχολο μυαλό, είναι το εργαστήριο του διαβόλου. (Βουνιάνος)
  • Στην αργία υπάρχει συνεχής απελπισία. (Καρλαϋλ)
  • Βάσανα πηγάζουν από την αργία και λυπηροί κόποι από την χωρίς ανάγκη ανάπαυση. (Φραγκλίνος)
  • Αργία μήτηρ πάσης κακίας. (Σόλων)
  • Η αργία οδηγεί στην ανηθικότητα. (Οβίδιος)
  • Η αργία είναι η μεγαλύτερη κούραση.
  • Η αργία είναι η σκουριά της ψυχής.