Περί προσευχής "2"

  • Μια φορά είχε πρηστεί το μάτι μου και πονούσε. Πήγα 3 φορές στην εικόνα της Παναγίας και Την παρακάλεσα να το κάνει καλά για να μπορώ τις νύχτες να διαβάζω το Ψαλτήρι. Πήρα και λίγο λαδάκι από το καντήλι Της και άλειψα το μάτι, όμως δεν θεραπεύτηκε. Σε λίγες μέρες άρχισε να χειροτερεύει η κατάσταση. Πέρασαν 15 μέρες. Τότε πήγα πάλι με πολλή συστολή στην εικόνα της Παναγίας και είπα: «Παναγία μου, να με συγχωρείς· πάλι θα Σε ενοχλήσω». Πήρα ξανά λίγο λαδάκι από το καντήλι και μόλις το ακούμπησα στο μάτι, έγινε αμέσως καλά. Μήπως δεν μπορούσε η Παναγία από την πρώτη ημέρα να μου κάνει καλά το μάτι; Κάτι όμως έβλεπε και με άφησε να ταλαιπωρούμαι. Και εσύ να παρακαλάς ταπεινά και να περιμένης με υπομονή. Η προσευχή που γίνεται με πίστη, πόνο, επιμονή και υπομονή, εφόσον αυτό που ζητάμε είναι για το καλό μας, εισακούεται. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Κάποιος ρώτησε τον Άγιο Παϊσιο τον Αγιορείτη: ''Γέροντα, πόσες ώρες κάνεις προσευχή;''. Και ο Άγιος του είπε: ''Πόσο κρασί πίνει ο μέθυσος, όταν πηγαίνει στην ταβέρνα;'' ''Μέχρι να μεθύσει'', απάντησε εκείνος. ''Ε, κάπως έτσι (και εγώ)...'', του είπε ο Άγιος Παϊσιος.
  • Γέροντα (Άγιε) Παϊσιε, τι να λέμε στην προσευχή;

- Το "Κύριε ελέησον"

- Μόνο αυτό;

- Ναί, τα περιέχει όλα. Ξέρει ... Ξέρει ο Θεός τι έχεις ανάγκη. Δεν είναι ανάγκη να Του

το πεις. Το "Κύριε ελέησον", έχει όλες τις βιταμίνες μέσα!

  • Ερώτηση: Πάτερ (Άγιε) Παϊσιε, δεν ξέρω να προσεύχομαι. Πώς πρέπει να προσεύχομαι;
    Απάντηση: Να αισθάνεσαι, ότι είσαι μικρό παιδί και ο Θεός Πατέρας σου. Άρχισε τότε να του γυρεύεις. Αν του γυρέψεις και τίποτα χαζά πράγματα, μη στενοχωρηθείς, δεν θυμώνει. Αυτός κοιτάει την καρδιά σου και θα σου δώσει ό,τι είναι το καλύτερο για σένα. Είναι όπως ένα παιδί πού ζητάει από τον πατέρα του να του αγοράσει μηχανάκι, γιατί πιστεύει ότι μεγάλωσε και o πατέρας επειδή φοβάται μήπως πάθει το παιδί του κανένα κακό, μπορεί να αργήσει, αλλά στο τέλος του αγοράζει αυτοκίνητο...
  • Μοναχός ρώτησε τον Άγιο Παϊσιο: ''Γέροντα, έρχονται λαϊκοί και μου ζητάνε να προσεύχομαι γι' αυτούς. Πώς να προσευχηθώ, αφού δεν έχω αρετή και δεν προσεύχομαι σωστά για τον εαυτόν μου;'' Και του είπε ο Άγιος Παϊσιος: ''Βρε ευλογημένε! Ο Θεός θα ακούσει την προσευχή σου για την αρετή σου ή για την ταπείνωση του άλλου, που σκύβει το κεφάλι του και ζητά ταπεινά την προσευχή σου;''...
  • Η προσευχή είναι η στερεά τροφή της ψυχής. (Όσιος Άνθιμος της Χίου)
  • Ο Κύριος είπε: "Αιτείτε και δοθήσεται, ζητείτε και ευρήσετε, κρούετε κσι ανοιγήσεται υμίν". Δεν είπε ο Κύριος, ζήτησε και θα βρεις ή κρούσε και θα σε ανοίξω, αλλά είπε ζητείτε, κρούετε, πάντοτε δηλαδή. Δεν ξέρουμε πότε θα μας ελεήσει ο Κύριος, γι' αυτό θα πρέπει πάντοτε να Του ζητάμε... (Όσιος Άνθιμος της Χίου)
  • Σε κάθε στιγμή, σε κάθε ανάγκη μας, σε κάθε περίσταση του βίου μας, να τρέχουμε στην προσευχή. "Είσελθε εις το ταμείον σου, απόκλεισον την θύραν σου, αποκρύβηθι μικρόν όσον - όσον έως αν παρέλθη η οργή του Κυρίου....". Έμπα μέσα κλείσε τη θύρα σου, για να μην εισέλθει ο πειρασμός. Εάν έτσι κανεις, η προσευχή σου θα εισακουστεί, όταν δηλ. κλείσεις τα αυτιά σου και το στόμα σου. Ό,τι ζητήσεις από τον Κύριο θα σου δοθεί, διότι είναι αψευδές το στόμα του Χριστού. Δεν είναι δυνατόν να ικετεύεις τον Θεό και να μην εισακούσει. Εκείνος είπε: "Αιτείται και δοθήσεται υμίν...". (Όσιος Άνθιμος της Χίου)
  • Η προσευχή είναι ο καθρέπτης της ψυχής. Όπως μέσα στον καθρέπτην βλέπει ο άνθρωπος τι λογής είναι η μορφή του, έτοι και με την προσευχή, όταν είναι θερμή και ειλικρινής, αποκαλύπτεται ο εσωτερικός άνθρωπος. Ποιός είσαι, η προσευχή θα σου το δείξει. (Όσιος Άνθιμος της Χίου)
  • Όποιος δεν προσεύχεται συχνά, αλλά περιφέρεται μια από εδώ και μια από εκεί και φρονεί ότι θα πάει στην Βασιλεία των Ουρανών, πλανάται. (Όσιος Άνθιμος της Χίου)
  • Εάν ικετεύεις με όλη σου την καρδιά τον Κύριο και δεν εισακουστείς, τότε φαίνεται πως δεν είναι προς συμφέρον σου αυτό που ζητάς ή θα σου το δώσει αργότερα. (Όσιος Άνθιμος της Χίου)
  • Από όσα αξίζουν στη ζωή, τίποτε δεν είναι ανώτερο από την προσευχή. (Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης)
  • Η προσευχή είναι φύλακας της σωφροσύνης, χαλιναγωγεί τον θυμό, καταστέλλει την υπερηφάνεια, καθαρίζει από την μνησικακία, διώχνει τον φθόνο, καταργεί την αδικία, επανορθώνει την ασέβεια. Η προσευχή είναι δύναμη των σωμάτων, φέρνει χαρά στο σπίτι, χορηγεί ευνομία στην πόλη, παρέχει ισχύ στην εξουσία, δίνει νίκη κατά την διάρκεια του πολέμου, εξασφαλίζει την ειρήνη, ξαναενώνει τους χωρισμένους, διατηρεί στη θέση τους ενωμένους. Η προσευχή είναι θάρρος των ξύπνιων, παρηγοριά των λυπημένων, χαρά για τους χαρούμενους, παρηγοριά στους πενθούντες, θεωρία των αοράτων, πληροφόρηση για όσα επιθυμούμε, προκοπή στα καλά έργα, αποτροπή από τα κακά, διόρθωση για κείνους που αμαρτάνουν, απόλαυση των παρόντων αγαθών, υπόσταση των αγαθών του μέλλοντος. (Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης)
  • Όταν καλλιεργούμε την προσευχή, χρειαζόμαστε οπωσδήποτε τον σωματικό πόνο που προξενεί η νηστεία, η αγρυπνία και τα παρόμοια. (ΆγιοςΓρηγόριοςοΠαλαμάς)
  • Να επιμένετε στην προσευχή! Γιατί δεν αρκεί ο καθαρός και αγνός βίος, αν δεν υπάρχει μαζί με αυτόν και η προσευχή... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εκείνος που μπορεί να προσεύχεται με προσοχή και αν ακόμη είναι ο πιο φτωχός από όλους, είναι ο πιο πλούσιος από όλους! Ενώ εκείνος που δεν προσεύχεται και αν ακόμη κάθεται στον βασιλικό θρόνο, είναι ο φτωχότερος από όλους! (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Τρώς; Ευχαρίστησε τον Θεό και πριν και μετά το φαγητό! Κοιμάσαι; Ευχαρίστησε τον Θεό και πριν και μετά τον ύπνο! Κάνεις αγοραπωλησίες; Το ίδιο να κάνεις! Τίποτα το κοσμικό, τίποτα το βιοτικό! Τα πάντα να κάνεις στο όνομα του Κυρίου και όλα θα σου πάνε καλά! Όπου αν τεθεί το Όνομα αυτό, όλα είναι ευνοϊκά. Εάν το Όνομα αυτό εκδιώκει δαίμονες, εάν απομακρύνει ασθένειες, πολύ περισσότερο διευκολύνει τα βιοτικά πράγματα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η προσευχή είναι η αιτία των μυρίων αγαθών. Η προσευχή είναι φωτισμός της ψυχής, αληθής επίγνωση του Θεού, μεσίτης μεταξύ Θεού και ανθρώπων, ιατρός των παθών, αντίδοτο εναντίον των νόσων, γαλήνη της ψυχής, οδηγός που φέρνει στον ουρανό, χαροποιεί την καρδιά, αναπαύει την ψυχή, δημιουργεί εντός μας το φόβο της τιμωρίας και την επιθυμία της Βασιλεία των Ουρανών, διδάσκει την ταπεινοφροσύνη, παρέχει επίγνωση της αμαρτίας, γενικά στολίζει τον άνθρωπο με όλα τα αγαθά σαν κάποιο πέπλο στολισμένο με όλες τις αρετές, που περιτυλίγει την ψυχή. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εκείνος που προσεύχεται από τα βάθη της ψυχής του και με θέρμη, πριν ακόμη λάβει αυτά που ζητεί, μεγάλες ωφέλειες απολαμβάνει από την προσευχή: Καταστέλλει όλα τα πάθη της ψυχής, καταπραϋνει την εξέγερση του θυμού, αποβάλλει τον φθόνο, φυγαδεύει την λύπη των θλίψεων, αποτελεί αιτία ευθυμίας και αφορμή για συνεχή ηδονή, διαλύει την κακή επιθυμία, μαραίνει την αγάπη προς τα εγκόσμια, αποκτά μεγάλη ηρεμία ψυχής και είναι σαν να ζει στον Ουρανό! (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως τα δέντρα που έχουν βαθειά τις ρίζες τους δεν ξεριζώνονται, έτσι και οι προσευχές που αναπέμπονται από τα βάθη της καρδιάς, επειδή είναι με ασφάλεια ριζωμένες, κατευθύνονται προς τα ύψη του Ουρανού και δεν εκτρέπονται από καμμιά προσβολή λογισμών. Γι' αυτό και ο Ψλμωδός λέει: ''Από τα βάθη της καρδιάς μου σου φωνάζω, Κύριε'' (Ψαλμ. 129,1). (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η αποτελεσματικότητα της προσευχής μας εξαρτάται: α) από το αν είμαστε άξιοι να λάβουμε ό,τι ζητάμε β) από το αν προσευχόμαστε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού γ) από το αν προσευχόμαστε αδιάλλειπτα δ) από το αν για όλα καταφεύγουμε στο Θεό και ε) από το αν ζητάμε εκείνα που είναι ωφέλιμα για εμάς. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Η προσευχή είναι φάρμακο, αλλά εάν δεν γνωρίζουμε πως πρέπει να το χρησιμοποιούμε, δεν καρπωνόμαστε την ωφέλειά του. Και ποιός είναι ο τρόπος της προσευχής; Το να προσέρχεται κανείς στον Θεό με πνευματική καθαρότητα, με ψυχή συντετριμμένη με πηγές δακρύων, το να μη ζητεί τίποτε το κοσμικό, το να αγαπά τα μελλοντικά αγαθά, το να μην προσεύχεται εναντίον των εχθρών του, το να μην δείχνει μνησικακία για κανέναν, το να διώχνει από την ψυχή όλα τα πάθη, το να δείχνει πολύ επιείκεια στους άλλους, το να μην ασχολείται με κανένα πονηρό πράγμα, το να μην έχει καμμία σχέση, προς τον κοινό εχθρό της οικουμένης, δηλαδή τον διάβολο... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Οι προσευχές των Αγίων για εμάς, αλλά και οι δικές μας προσευχές, εισακούγονται από τον Θεό, όταν είμαστε δίκαιοι, ενάρετοι, ελεήμονες, φιλάνθρωποι. Όταν, απεναντίας και με τα χέρια και με τα πόδια και με τη γλώσσα και με το νου και με την καρδιά διαπράττουμε την αμαρτία, παραβαίνοντας τον Θείο νόμο, πώς τολμάμε ν' απευθυνόμαστε στον Κύριο, ζητώντας Του βοήθεια ή ευεργεσία; Και πώς τολμάμε να ζητάμε τις πρεσβείες των Αγίων; (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η προσευχή μας σε αμετανόητο άνθρωπο δεν ενεργείται, διότι οι ίδιοι εμποδίζουν με τα έργα τους, η προσευχή μας να είναι ανενέργητη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν σε ακούει ο Θεός, όταν απλώς σηκώνεις τα χέρια σου στην προσευχή. Άπλωσε τα χέρια όχι μόνο στον Ουρανό (προσευχή), αλλά και στα χέρια των φτωχών (ελεημοσύνη). (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο προσευχόμενος πρέπει να έχει στάση, διάθεση και φρόνημα δούλου. Τότε θα μπορέσουμε να λάβουμε τη βοήθεια του Θεού, όταν προσερχόμαστε προς Αυτόν με συντετριμμένη ψυχή γεμάτη από οδύνη και με θερμά δάκρυα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Τίποτα δεν συγκρίνεται με την προσευχή: τα αδύνατα τα κάνει δυνατά, τα δυσάρεστα τα κάνει ευχάριστα και τα δύσκολα τα καθιστά εύκολα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Τίποτα δεν είναι ισχυρότερο από την θερμή και γνήσια προσευχή. Και δεν καθαρίζει μόνο από τις αμαρτίες, αλλά έχει και τη δύναμη να αποκρούει και μεγάλους κινδύνους. Ο Προφήτης και βασιλιάς Δαυίδ, διέφυγε από τον κίνδυνο των πολλών και δύσκολων πολέμων με την προσευχή, προβάλλοντας αυτή ως μοναδικό όπλο του στρατού και παρέχοντας τη δυνατότητα στους στρατιώτες του με ησυχία και με άνεση να κατακτούν την νίκη. Τα πάντα θα κατορθώσετε, όταν προσεύχεστε! (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο Χριστός δεν προσευχόταν, γιατί είχε ανάγκη της προσευχής, αλλά γιατί ήθελε να διδάξει εσένα, να προσεύχεσαι συνεχώς, αδιαλείπτως (Α' Θεσ. 5,17). (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο άρρωστος Εζεκίας, ούτε όρθιος, ούτε γονατιστός, αλλά πεσμένος στο κρεβάτι παρακάλεσε για την θεραπεία του το Θεό, που με τον Προφήτη Ησαΐα του είχε προαναγγείλει το θάνατό του. Και κατόρθωσε με την καθαρότητα και την θερμότητα της καρδιάς του να μεταβάλλει τη Θεϊκή απόφαση. Ο ληστής, πάλι, καρφωμένος πάνω στο σταυρό, με λίγα λόγια κέρδισε την Βασιλεία των Ουρανών. Και ο Ιερεμίας μέσα στο λάκκο με τη λάσπη και ο Δανιήλ μέσα στο λάκκο με τα θηρία και ο Ιωνάς μέσα στην κοιλιά του κήτους, όταν προσευχήθηκαν θερμά, απομάκρυναν τις συμφορές, που τους είχαν βρει, και βοηθήθηκαν από το Θεό. ''Και τί θα λέω, όταν προσεύχομαι;'', θα με ρωτήσεις. Θα λες ό,τι και η Χαναναία του Ευαγγελίου. «Ελέησέ με, Κύριε!», παρακαλούσε εκείνη. «Η θυγατέρα μου βασανίζεται από δαιμόνιο». ''Ελέησέ με, Κύριε!'', θα παρακαλάς κΑι εσύ. ''Η ψυχή μου βασανίζεται από δαιμόνιο''. Γιατί η αμαρτία είναι μεγάλος δαίμονας. Ο δαιμονισμένος ελεείται, ενώ ο αμαρτωλός αποδοκιμάζεται. ''Ελέησέ με!''. Μικρή είναι η φράση. Και όμως, γίνεται πέλαγος φιλανθρωπίας, καθώς, όπου υπάρχει έλεος, εκεί υπάρχουν όλα τα αγαθά!... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Πόσο μεγάλο καλό είναι η συνεχής προσευχή, το μαθαίνουμε από τη Χαναναία εκείνη του Ευαγγελίου, που δεν σταματούσε να κραυγάζει: «Ελέησέ με, Κύριε!» (Ματθ. 15,22). Και έτσι, αυτό που αρνήθηκε ο Χριστός στους Αποστόλους, τους Μαθητές Του, το πέτυχε εκείνη με την υπομονή της. Ο Θεός, βλέπετε, προτιμά για τα δικά μας ζητήματα να Τον παρακαλάμε εμείς οι ίδιοι, που είμαστε και υπεύθυνοι, παρά να Τον παρακαλούν άλλοι για λογαριασμό μας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο Θεός πολλές φορές αναβάλλει να εκπληρώσει το αίτημά μας, όχι επειδή θέλει να μας απομακρύνει από κοντά Του, αλλά επειδή φροντίζει με την καθυστέρηση της εκπληρώσεως του αιτήματός μας, να κάνει συνεχή την επιμονή μας στο αίτημά μας. Επειδή λοιπόν πολλές φορές σταματάμε το ζήλο μας για την προσευχή, παίρνοντας εκείνο που ζητάμε, θέλοντας να αυξήσει την επαγρύπνησηή μας στις προσευχές, αργεί να μας δώσει αυτό που ζητάμε. Το ίδιο κάνουν και οι φιλόστοργοι πατέρες˙ τα παιδιά τους που είναι αδιάφορα και τρέχουν στα παιδικά παιχνίδια, πολλές φορές τα κρατούν κοντά τους με την υπόσχεση πολύ μεγάλου δώρου˙ γι' αυτό άλλοτε αναβάλλουν την δόση, και άλλοτε δεν το δίνουν ποτέ... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εκείνα που δεν μπορούμε πολλές φορές να τα επιτύχουμε με τη δική μας προσπάθεια, θα μπορέσουμε να τα εκτελέσουμε εύκολα με τις προσευχές και εννοώ τις συνεχείς προσευχές. Γιατί πρέπει να προσεύχεται κανείς πάντοτε και ασταμάτητα και εκείνος που βρίσκεται σε θλίψη και εκείνος που είναι σε ανέσεις και εκείνος που βρίσκεται σε συμφορές και εκείνος που έχει αγαθά! Eκείνος που έχει ανέσεις και πολλά αγαθά για να διατηρούνται αυτά αμετακίνητα και αμετάβλητα και ποτέ να μην χάνονται, ενώ εκείνος που βρίσκεται σε θλίψη και σε πολλές συμφορές, για να δει να του συμβαίνει κάποια καλή αλλαγή που θα του χαρίσει γαλήνη και παρηγοριά. Bρίσκεσαι σε γαλήνη; Nα παρακαλείς τότε το Θεό να σου μένει σταθερή αυτή η γαλήνη! Eίδες να σηκώνεται θύελλα; Nα παρακαλείς ακατάπαυστα τον Θεό να παραμερίσει την τιμωρία και να δημιουργήσει απ' την θύελλα γαλήνη! Eισακούστηκες; Eυχαρίστησε γι' αυτό, επειδή εισακούστηκες! Δεν εισακούστηκες; Nα επιμένεις για να εισακουστείς! (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ήταν ταπεινός ο Προφήτης Δανιήλ. Απέδιδε την δόξα στον Θεό. Και αυτό γίνεται φανερό, από το ότι τον αγαπούσε ο Θεός, διαφορετικά δεν θα τον άφηνε να ζήσει, αν σφετεριζόταν την τιμή του Θεού. Βρισκόταν στον λάκκο των λεόντων για τον Θεό και όμως θεωρούσε τον εαυτόν του ανάξιο να τον θυμάται και να τον ακούει ο Θεός. Ενώ εμείς, που τόσα βρώμικα διαπράττουμε και είμαστε οι βρωμερότεροι, αν δεν εισακουστούμε αμέσως, απομακρυνόμαστε από τον Θεό. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Το ότι πρέπει να θεωρείται από κάθε θάνατο χειρότερο, το να στερηθούμε την προσευχή, μας διδάσκει ο Προφήτης Δανιήλ, ο Μέγας Προφήτης, ο οποίος προτίμησε να πεθάνει παρά, να στερηθεί τρεις μόνο ημέρες την προσευχή. Διότι δεν διέταξε σε αυτόν ο βασιλεύς των Περσών να ασεβήσει, αλλά τρεις μόνο ημέρες να προσπαθήσει να το κάμει αυτό. Χωρίς την Θεία επενέργεια, δεν είναι δυνοτό να έρθει κανένα αγαθό στις δικές μας ψυχές. Η επενέργεια του Θεού εγγίζει τους πόνους μας και τους ελαφρύνει, αν δει ότι αγαπάμε την προσευχή. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η προσευχή είναι λιμάνι για εκείνους που κυριεύονται από τρικυμία, άγκυρα για εκείνους που κλυδωνίζονται, ράβδος στηρίξεως για εκείνους που σαλεύονται, θησαυρός των φτωχών, ασφάλεια των πλουσίων, θεραπεία των ασθενειών, προφύλαξη της υγείας. Η προσευχή και τα αγαθά μας, τα διατηρεί αμετάβλητα και τα κακά τα μεταβάλλει αμέσως. Η προσευχή, είναι το πρώτιστο και η κορωνίδα των αγαθών. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Σας παρακαλώ, αδελφοί, μην παραβείτε και μην καταφρονήσετε ποτέ τον κανόνα της προσευχής. Έτσι, το όνομα του Κυρίου Ιησού, κατεβαίνοντας στο βάθος της καρδιάς, θα ταπεινώσει τον δράκοντα που έχει την κατοχή της καρδιάς και θα σώσει και θα ζωοποιήσει την ψυχή σας. Να επιμένεις λοιπόν αδιάκοπα στην επίκληση του ονόματος του Κυρίου Ιησού, για να καταπιεί η καρδιά τον Κύριο και ο Κύριος την καρδιά και να γίνουν τα δύο ένα. Μην χωρίζετε την καρδιά σας από το Θεό, αλλά να επιμένετε και να τη φυλάγετε πάντοτε μαζί με τη μνήμη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού· ώσπου να φυτευτεί το όνομα του Κυρίου μέσα στην καρδιά και τίποτε άλλο να μην σκέφτεται αυτή, για να δοξαστεί μέσα σας ο Χριστός. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όταν προσεύχεσαι εναντίον του αδελφού σου και όχι υπέρ του, αυτό δεν είναι κατά Θεό προσευχή, αλλά είναι η προσευχή του διαβόλου. Όταν όμως προσεύχεσαι υπέρ των εχθρών σου, προσεύχεσαι εναντίον του διαβόλου. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Φωτιά είναι η προσευχή και ιδιαιτέρως όταν αναπέμπεται από νηφάλια και φλογισμένη ψυχή. Αλλά η φωτιά αυτή για ν' αγγίξει τις ουράνιες αψίδες χρειάζεται λάδι και λάδι της φωτιάς αυτής δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η ελεημοσύνη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εκείνος που προσεύχεται με θερμότητα, καίγεται αλλά δεν κατακαίγεται. Όπως ακριβώς και ο χρυσός στην φωτιά, δεν κατακαίγεται, αλλά γίνεται λαμπρότερος. Φωτιά είναι η προσευχή, όταν αναπέμπεται από νηφάλια και φλογισμένη ψυχή. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως ακριβώς στο σώμα παρέχει φως ο ήλιος, κατά τον ίδιο τρόπο και στην ψυχή η προσευχή. Και αν στον τυφλό είναι ζημιά το ότι δεν βλέπει τον ήλιο, πόσο μεγάλη ζημιά είναι στο Χριστιανό, το να μην προσεύχεται συνεχώς και να μην βάλει μέσα στην ψυχή του, το δια της προσευχής εισερχόμενο φως του Χριστού; (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως ακριβώς λοιπόν το θυμίαμα και από μόνο του είναι καλό και ευωδιάζει, αλλ' όμως τότε προπάντων δείχνει την ευωδία του, όταν έρθει σ' επαφή με τη φωτιά, έτσι λοιπόν και η προσευχή είναι μεν καλή και αυτή καθ' εαυτή, γίνεται όμως καλύτερη και πιο ευάρεστη, όταν γίνεται με ψυχή γεμάτη από θέρμη και φλόγα, όταν γίνεται η ψυχή θυμιατήριο και ανάβει πολύ μεγάλη φωτιά. Γιατί ούτε το θυμίαμα τοποθετούνταν επάνω στη σχάρα, αν δεν άναβε πρώτα, ή αν δεν είχαν καεί τα κάρβουνα. Aυτό κάνε και εσύ στη σκέψη σου. Πρώτα άναψε αυτήν με την προθυμία και μετά προσευχήσου. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αν ο Θεός γνωρίζει τις ανάγκες μας, προς τι πρέπει να προσευχόμαστε; Φυσικά όχι για να Τον ενημερώνεις, αλλά για να Τον λυγίσεις, για να καρπωθείς με τη συνέχεια της προσευχής, για να ταπεινωθείς, για να θυμηθείς τα αμαρτήματά σου. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αν ζητάς κάτι από το Θεό και στο δώσει, να του πεις ένα ευχαριστώ. Αν ζητάς κάτι από το Θεό και δεν σου το δώσει, να του πεις 1000 ευχαριστώ! Γιατί θέλει να σε προφυλάξει και δεν είναι προς συμφέρον σου, αυτό που ζητάς. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Αλλά και οι φιλόστοργοι πατέρες, για κανένα λόγο δεν δέχονται να δώσουν στα μικρά παιδιά τους, μαχαίρι ή αναμμένα κάρβουνα, διότι γνωρίζουν ότι η παράδοση αυτών, θα τα βλάψει. Έτσι και ο Θεός, δεν δέχεται να δώσει σε αυτούς που του ζητούν κάτι, εάν αυτό πρόκειται να τους βλάψει. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Ποιός υπήρξε δικαιότερος από τον Απόστολο Παύλο. Επειδή όμως ζήτησε πράγματα, τα οποία δεν ήταν προς συμφέρον του, δεν εισακούστηκε η προσευχή του. Τρεις φορές παρακάλεσε τον Κύριο να τον κάνει καλά και ο Κύριος του είπε: "Αρκεί σοι η Χάρις μου" (Β' Κορινθίους 12,8-9). Και ποιός πάλι ήταν δικαιότερος από τον Μωυσή; Αλλά ούτε εκείνου, εισακούστηκε η προσευχή του, όταν του έλεγε ο Κύριος: "Ικανούσθω σοι" (αρκετά έλαβες) (Δευτ. 3,26). Επειδή δηλ. ζήτησε να εισέλθει στη γη της Επαγγελίας, αυτό δεν ήταν προς συμφέρον του, γι' αυτό και δεν το επέτρεψε ο Θεός. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Δεν εισακούει ο Κύριος την προσευχή μας, όταν εμείς επιμένουμε στην αμαρτία. Γι' αυτό και έλεγε ο Θεός στον Ιερεμία, για τους Ιουδαίους: "Μην προσεύχεσαι για τον λαό αυτό. Δεν βλέπεις τί κάνουν; Δεν απομακρύνθηκαν από την ασέβεια και εσύ παρακαλείς γι' αυτούς; Αλλά δεν θα σε εισακούσω... (Ιερ. 7,16-17). (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Ο πλούσιος εκείνος, πόσο παρακάλεσε τον Αβραάμ με θρήνους (μέσα από την κόλαση); Και οι μωρές παρθένες, πόσο παρακάλεσαν τις συνομήλικές τους για λίγο λάδι; Δεν τα κατάφεραν να περάσουν στον Νυμφώνα... Τότε που έπρεπε να παρακαλέσουν, δεν προσευχήθηκαν. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Όπως η βροχή ποτίζει το από την ανομβρία σκληρό έδαφος και το κάνει μαλακό, όπως η φωτιά μαλακώνει τον σίδηρο, έτσι και η θερμή προσευχή, την σκληρή ψυχή από τα πάθη, με την θερμότητά της, την κάνει μαλακή, πολύ περισσότερο από ότι η βροχή τη γη και η φωτιά το σίδηρο. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η πρόθυμη προσευχή είναι φως της διάνοιας και της ψυχής, φως άσβηστο και αδιάκοπο. Γι' αυτό ο πονηρός βάζει μέσα στο νου μας ολόκληρο συρφετό λογισμούς· και εκείνα που ποτέ δεν σκεφτήκαμε, τα μαζεύει στην ώρα της προσευχής και τα χύνει πάνω στην ψυχή μας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αν λοιπόν εμείς είμαστε αργοί στην προσευχή, κανένας δεν θα μπορέσεις να μας ωφελήσει. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αυτή είναι η όλη δολιότητα που επινόησε ο διάβολος: Επειδή δηλαδή γνωρίζει, ότι κατά την ώρα εκείνη της προσευχής μπορούμε να επιτύχουμε την συγχώρηση των αμαρτιών μας, θέλοντας να μας φράξει το λιμάνι της προσευχής, εξεγείρεται κατά την ώρα εκείνη, απομακρύνει τη σκέψη μας απ' τα λόγια της προσευχής, ώστε να φύγουμε ζημιωμένοι μάλλον, παρά κερδισμένοι. Γνωρίζοντας λοιπόν αυτά, όταν προσέρχεσαι στο Θεό, σκέψου σε ποιόν προσέρχεσαι, και σου είναι αρκετό για σωφροσύνη το αξιόπιστο Εκείνου, που πρόκειται να σου δώσει τη χάρη. Ρίξε το βλέμμα σου προς τον ουρανό και αναλογίσου με ποιόν συνομιλείς. Γιατί, εάν κάποιος συνομιλώντας με κάποιον άνθρωπο που έχει ανεβεί λίγο τις ανθρώπινες τιμές και αν ακόμη είναι ο πιο αδιάφορος απ' όλους, οπωσδήποτε τότε συγκεντρώνει τον εαυτό του και κάνει πιο προσεκτική την ψυχή του, πολύ περισσότερο αν σκεφθούμε εμείς, ότι συνομιλούμε με τον Κύριο των αγγέλων, θα μας γίνει αυτό σπουδαία αφορμή για να γίνουμε προσεκτικοί. Αν όμως χρειάζεται να αναφέρω και κάποια άλλη μέθοδο, με την οποία θα μπορέσουμε ν' αποφύγουμε την αδιαφορία αυτή, θα μπορούσα να πω, ότι πολλές φορές, αφού κάναμε την προσευχή μας, φύγαμε χωρίς ν' ακούσουμε τίποτε από εκείνα που είπαμε! Αν λοιπόν σκεφτούμε αυτό, αμέσως θ' αποκτήσουμε και πάλι την προθυμία γι' αυτήν. Και αν πάλι πάθουμε το ίδιο, ας επαναλάβουμε αυτή για τρίτη και τέταρτη φορά και να μη σταματήσουμε προηγουμένως την προσευχή μας, μέχρι που να την πούμε ολόκληρη με σκέψη και καρδιά γεμάτη από σωφροσύνη. Αν αντιληφθεί ο διάβολος, ότι δεν απομακρυνόμαστε από την προσευχή μας, μέχρι που να την πούμε με προθυμία και με καρδιά και σκέψη γεμάτη από σωφροσύνη, θ' απομακρυνθεί ο πανούργος, γνωρίζοντας ότι δεν θα κερδίσει τίποτα απ' την επιβουλή του αυτή, παρά το να μας αναγκάζει να επαναλαμβάνουμε την ίδια προσευχή. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Γιατί έρχονται πολλοί στην Εκκλησία, επαναλαμβάνουν μηχανικά ψαλμούς και ευχές, και φεύγουν, δίχως να ξέρουν τι είπαν. Τα χείλη κινούνται, αλλά τ' αυτιά δεν ακούνε. Αν η γλώσσα μας λέει τα λόγια της προσευχής και η διάνοιά μας ρεμβάζει αλλού, όχι μόνο δεν μας ωφελεί καθόλου η προσευχή αυτή, αλλά απεναντίας κατακρινόμαστε περισσότερο. Εσύ δεν ακούς την προσευχή σου και θέλεις να σε εισακούσει ο Θεός; (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Αν λάβεις μέρος στην κοινή προσευχή της Εκκλησίας και ελκύσεις έτσι την βοήθεια του Θεού και ενδυθείς τα δικά Του όπλα, όταν εξέλθεις απ' αυτήν ούτε ο ίδιος ο διάβολος δεν θα μπορέσει να σε αντιμετωπίσει. Αν όμως βρεθείς γυμνός από τα όπλα Του, εύκολα θα νικηθείς... (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Όταν πρόκειται περί ανθρώπων, εάν ο λαός παρουσιαστεί ενώπιον του βασιλέως και ζητήσει χάρη για καταδίκους, οι οποίοι οδηγούνται στον θάνατο και ο βασιλιάς συγκινημένος από τις επίμονες παρακλήσεις του πλήθους, μεταβάλλει την γνώμη του, πολύ περισσότερο, εάν στην Εκκλησία επιμόνως παρακληθεί από εμάς ο επουράνιος Βασιλιάς, θα ικανοποιήσει το αίτημά μας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • ''Μπορώ'', λέει κάποιος, ''να προσευχηθώ και στο σπίτι μου''. Απατάς τον εαυτό σου, άνθρωπε. Βεβαίως, είναι δυνατόν να προσευχηθείς και στο σπίτι σου, είναι αδύνατον όμως να προσευχηθείς έτσι, όπως προσεύχεσαι στην Εκκλησία, όπου υπάρχει το πλήθος των πατέρων και όπου ομόφωνη κραυγή ικεσίας αναπέμπεται στο Θεό. Δεν σε ακούει τόσο πολύ ο Κύριος όταν Τον παρακαλείς μόνος σου, όσο όταν Τον παρακαλείς ενωμένος με τους αδελφούς σου. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Μεγάλη δύναμη προέρχεται από την σύναξη της Εκκλησίας και τη συνάντηση των πιστών. Γι' αυτό και ο Κύριος λέει: ''Οπου είναι συναγμένοι δύο ή τρεις στο όνομά μου, εκεί είμαι και Εγώ ανάμεσά τους'' (Ματθ. 18,20). Και όχι μόνο γι' αυτό, αλλά και διότι στη σύναξη αυξάνεται η αγάπη... Όπως το ένα σίδηρο ακονίζει το άλλο σίδηρο, έτσι και η συναναστροφή αυξάνει την αγάπη. Όσο τρίβεται μια πέτρα με την άλλη, παράγεται φωτιά. Πόσο μάλλον η ψυχή που συνδέεται με άλλη ψυχή! Γι' αυτό η προσευχή της Εκκλησίας έχει τόσο μεγάλη δύναμη, ώστε και αν ακόμη είμαστε πιο άφωνοι και από τις πέτρες, θα μπορούσε να κάνει τη γλώσσα μας πιο ελαφρά από το φτερό. Διότι, όπως ο ζέφυρος όταν φυσάει στα πανιά του πλοίου, το κάνει να τρέχει πιο γρήγορα από το βέλος, έτσι και η προσευχή της Εκκλησίας όταν πέσει στη γλώσσα αυτού που την λέει, κινεί τον λόγο δυνατότερο από τον ζέφυρο. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όταν συνομιλεί κάποιος με ενάρετο άνθρωπο, μεγάλη ωφέλεια αποκομίζει. Εκείνος που συνομιλεί με τον Θεό, πόσα αγαθά και ωφέλεια θα απολαύσει; Καθένας που προσεύχεται, συνομιλεί με το Θεό. Πόσο μεγάλο είναι να συνομιλεί ο άνθρωπος με το Θεό, κανείς δεν το αγνοεί, αλλά και κανείς δεν θα μπορέσει να παραστήσει με λόγο αυτή την τιμή. Γιατί αυτή η τιμή, είναι ανώτερη και από τη μεγαλοπρέπεια των Αγγέλων. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Ενώπιον του Κυρίου προσεύχεται εκείνος, ο οποίος από παντού συγκεντρώνει την ψυχή του και τίποτε κοινό δεν έχει με την γη, αλλά αφού μετέφερε τον εαυτόν του στον Ουρανό, εξεδίωξε από την ψυχή του κάθε ανθρώπινη σκέψη. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Όταν ο διάβολος δει την ψυχή θωρακισμένη με αρετές, δεν τολμά να την πλησιάσει, γιατί φοβάται την ισχύ και την δύναμη που τις δίνουν οι προσευχές, οι οποίες τρέφουν την ψυχή, περισσότερο απ' ό,τι οι τροφές το σώμα. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Μπορούμε την ωφέλεια από την προσευχή να την έχουμε μόνιμη για όλη μας τη ζωή, αφιερώνοντας σ' αυτήν, τον περισσότερο χρόνο μας. Γιατί όπως ακριβώς έχουμε ανάγκη την αναπνοή, έτσι ακριβώς έχουμε ανάγκη την βοήθεια του Θεού. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η προσευχή και η δέηση κάνουν τους ανθρώπους ναούς Θεού! Όπως ο χρυσός, οι πολύτιμοι λίθοι και τα μάρμαρα κάνουν τα παλάτια των βασιλέων, έτσι και η προσευχή κάνει τους ανθρώπους ναούς του Χριστού! Τί λοιπόν μεγαλύτερο εγκώμιο μπορεί να γίνει για την προσευχή, από το ότι κάνει τους ανθρώπους ναούς του Θεού; Εκείνος που δεν τον χωρούν οι ουρανοί, Αυτός εισέρχεται στην ψυχή που ζει με προσευχές...!!! (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως, όταν σε κάποια πόλη μπαίνει μία βασίλισσα, ακολουθεί κατ' ανάγκην μαζί της όλος ο πλούτος, έτσι και η προσευχή· όταν μπαίνει στην ψυχή, μπαίνει μαζί της και κάθε αρετή. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν επαρκεί ο καθαρός τρόπος της ζωής, εάν δεν υπάρχει μαζί μ' αυτόν και η προσευχή. Είναι αδύνατον άνθρωπος που προσεύχεται και παρακαλεί τον Θεό με την πρέπουσα επιθυμία, να αμαρτήσει ποτέ. Αντίθετα, ψυχή που δεν είναι οχυρωμένη με προσευχές, εύκολα ο διάβολος την υποτάσσει και την γεμίζει με κάθε αμαρτία. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Πίστεψέ με, ότι δεν καθαρίζει συνήθως τόσο πολύ η φωτιά τη σκουριά, όσο η νυχτερινή προσευχή το δηλητήριο των αμαρτημάτων μας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως μια πόλη ανοχύρωτη, εύκολα μπορεί να υποταχθεί στους εχθρούς από έλλειψη κάθε εμποδίου, το ίδιο παθαίνει και η ψυχή εκείνη, που δεν είναι οχυρωμένη με προσευχές. Εύκολα ο διάβολος την υποτάσσει και την γεμίζει με ευκολία, από κάθε αμαρτία. Όταν όμως δει ο εχθρός ψυχή θωρακισμένη με προσευχές, δεν τολμάει να την πλησιάσει... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπου υπάρχει προσευχή και ευχαριστία, είναι παρούσα η Χάρη του Αγίου Πνεύματος, φυγαδεύονται οι δαίμονες και απομακρύνεται κάθε αντίθετη δύναμη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Να κάνουμε σύντομες και πυκνές προσευχές με σύντομα διαλλείματα. Διότι, αν παρατείνεις το λόγο σε μήκος, πολλές φορές ολιγωρώντας, δίνεις μεγάλη ευκαιρία στο διάβολο να αποσπάσει τον νου από τα λεγόμενα. Εάν όμως κάνεις συχνές και πυκνές τις προσευχές, περιλαμβάνοντας στην πυκνότητα όλο τον χρόνο, μπορείς εύκολα να σωφρονής και να προσεύχεσαι με μεγάλη νηφαλιότητα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως τα δέντρα δεν μπορούν να φέρουν καρπούς χωρίς νερό, έτσι και εμείς δεν θα μπορέσουμε να έχουμε αφθονία πολύτιμων αγαθών και καρπών, αν δεν αρδευόμαστε με τις προσευχές. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως ακριβώς ο τοξότης, αν θέλει να ρίχνει με ευστοχία τα βέλη, φροντίζει προηγουμένως να λάβει την κατάλληλη στάση και αφού τοποθετεί ακριβώς απέναντι στο σκοπό, ρίχνει στη συνέχεια τα βέλη. Έτσι και εσύ, εφόσον επιθυμείς να τοξεύσεις το πονηρό κεφάλι του διαβόλου, φρόντισε πρώτα για την κατάσταση των λογισμών σου, ώστε αφού λάβεις κάποια ορθή και απαρεμπόδιστη στάση εναντίον αυτού, να ρίξεις με ευστοχία τα βέλη εναντίον εκείνου. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αυτός που είπε «ελέησέ με», έδειξε εξομολόγηση και μετάνοιωσε για τα αμαρτήματά του.

Aυτός που είπε «ελέησέ με», πήρε συγχώρηση των σφαλμάτων του.

Αυτός που ελεήθηκε δεν κολάζεται.

Aυτός που είπε «ελέησέ με», κέρδισε τη Βασιλεία των Ουρανών.

Αυτόν που θα ελεήσει ο Θεός, δεν απαλλάσσεται μόνο από την κόλαση, αλλά γίνεται

άξιος και των μελλοντικών αγαθών. (Ιερός Χρυσόστομος)

  • Εισακούστηκε από τον Θεό ο Κορνήλιος, επειδή είχε συνήγορό του την ελεημοσύνη. Λέει ο Άγγελος: ''Οι προσευχές σου και οι ελεημοσύνες σου ανέβηκαν στον Θεό'' (Πράξεις 10,4). Και είναι φυσικό... Διότι τα έργα και τα κατορθώματα είναι εκείνα που εισακούγονται. Όχι απλώς οι προσευχές, αλλά εκείνες που γίνονται σύμφωνα με τον Νόμο του Θεού. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως θα θυμάστε, πριν από δέκα χρόνια, κάποιον αξιωματούχο τον συλλάβανε για συνωμοσία. Τον έδεσαν λοιπόν από το λαιμό με σχοινί και τον οδήγησαν στον τόπο, όπου θα γίνονταν η εκτέλεση. Τότε όμως, όλοι τρέξατε στον ιππόδρομο. Όλος ο λαός μαζί λοιπόν, άρπαξε τον κατάδικο από την οργή του βασιλιά και ο άνθρωπος εκείνος απαλλάχτηκε από την τιμωρία του, γλύτωσε. Το ίδιο να κάνετε και εσείς μπροστά στον ουράνιο βασιλιά. Να έρχεστε όλοι μαζί στην Εκκλησία και να Τον παρακαλείτε. Όχι για να σώσετε από την οργή Του κάποιον ξένο, αλλά τον ίδιο σας τον εαυτό. Και θα το πετύχετε αυτό εδώ στην Εκκλησία, με την ομαδική προσευχή, που είναι άπειρες φορές πιο δυνατή, από τις ατομικές προσευχές. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Σε ευχαριστούμε Κύριε, για όλες τις ευεργεσίες, που από την πρώτη μέρα παρέχεις σε εμάς τους αναξίους. Σε ευχαριστούμε για όσα ξέρουμε και για όσα δεν ξέρουμε, για τις φανερές και αφανείς ευεργεσίες, που έγιναν με έργο ή με λόγο, σε εμάς τους αναξίους. Σε ευχαριστούμε για τις θλίψεις, για τις ανέσεις, για τον φόβο της γέενης και της κολάσεως, για την ελπίδα της Βασιλείας των Ουρανών. Σε παρακαλούμε να φυλάξεις την ψυχή μας άγια, να έχουμε καθαρή συνείδηση και τέλος να μας κάνεις άξιο της φιλανθρωπίας σου. Είσαι Εκείνος, που τόσο μας αγάπησες, ώστε έδωσες τον Μονογενή σου Υιό. Εσύ λοιπόν, κάνε μας αξίους της αγάπης σου. Δος μας σοφία με τον λόγο σου και με τον φόβο σου. Εσύ, Πατέρα, συγχώρεσε όσα εκουσίως ή ακουσίως διαπράξαμε. Μη τα λογαριάσεις. Μνήσθητι όσους επικαλούνται το όνομά Σου εν αληθεία. Μνήσθητι και εκείνους, που μας κάνουν καλό και εκείνους που θέλουν το κακό μας. Διότι όλοι είμαστε άνθρωποι. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όσοι καταφεύγουν στον Θεό, να μην αμελούν τον αγώνα της προσευχής, έστω και αν Αυτός αναβάλλει για λίγο χρόνο, την χορήγηση του ζητουμένου. Γιατί οπωσδήποτε θα τους ακούσει, επειδή είναι αγαθός και ανεξάντλητος σε έλεος και ευσπλαχνία. (Μέγας Αθανάσιος)
  • Τίποτα άλλο δεν ανατρέπει τα καταχθόνια έργα των δαιμόνων τόσο, όσο η προσευχή. Γι' αυτό και κάνουν τα πάντα για να μην προσευχηθεί ο άνθρωπος (Όσιος Αγάθων)
  • Η προσευχή είναι το κλειδί του ουρανού. Ανεβαίνει η δέηση του ανθρώπου και κατεβαίνει το έλεος του Θεού. Μόνο όποιος προσεύχεται, ξέρει να ζήσει. (ΙερόςΑυγουστίνος)
  • Ενώ η αμαρτία σε κάνει να μην προσεύχεσαι, η προσευχή θα σε κάνει να μην αμαρτάνεις. (ΙερόςΑυγουστίνος)
  • Όποιος αγαπά λίγο, προσεύχεται λίγο. Όποιος αγαπά πολύ, προσεύχεται πολύ. (Ιερός Αυγουστίνος)
  • Όσο πιο τέλεια προσέχεις την διάνοιά σου, τόσο περισσότερο με πόθο θα προσευχηθείς στον Ιησού. Όσο πάλι αμελείς την διάνοιά σου, τόσο περισσότερο θα απομακρυνθείς από τον Ιησού (και θα μετεωρίζεσαι). (Άγιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος)
  • Όποιος δεν έχει προσευχή απαλλαγμένη από πονηρούς λογισμούς, αυτός είναι σαν να πηγαίνει στον πόλεμο χωρίς όπλο. Προσευχή εννοώ εκείνη που γίνεται ακατάπαυστη στα βάθη της ψυχής, ώστε με την επίκληση του Χριστού, ο σατανάς που πολεμά κρυφά, να μαστιγώνεται και να καίγεται. (Άγιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος)
  • Η ευχή έχει ανάγκη της νήψεως, όπως το λυχνάρι για να φωτίσει έχει ανάγκη από φυτίλι. (Άγιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος)
  • Ο ήλιος περνώντας πάνω από τη γη, κάνει την ημέρα. Και το άγιο και σεβάσμιο όνομα του Κυρίου Ιησού, όταν λάμπει συνεχώς μέσα στη διάνοια, θα γεννήσει αναρίθμητες έννοιες λαμπρές σαν τον ήλιο. (ΆγιοςΗσύχιοςοΠρεσβύτερος)
  • Στην προσευχή, πρέπει πρώτα να δοξολογείς το Θεό, δεύτερο να Τον ευχαριστείς για τις ευεργεσίες που σου έκανε, τρίτο να εξομολογείσαι για τις αμαρτίες σου με συντριβή και τέταρτο να ζητάς εκείνα που είναι για την σωτηρία σου. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Με την προσευχή, θα βάλεις το μαχαίρι στο χέρι του Θεού, για να πολεμά και να νικά για σένα (τους πανούργους δαίμονες). (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Στην προσευχή, πρέπει να αποσκοπείς στο να ενώσεις την θέλησή σου, με την θέληση του Θεού και όχι να τραβήξεις στην δική σου θέληση, την θέληση του Θεού. (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)
  • Αν θέλεις αδελφέ, να εισακουστείς πιο εύκολα από τον Θεό και να λάβεις αυτό που ζητάς, αγωνίσου όσο μπορείς, στην νοερά προσευχή. Γιατί όσο περισσότερο κόπο έχει η νοερά προσευχή, από εκείνη που λέγεται με το στόμα προφορικά, τόσο περισσότερο την ακούει ο Θεός. Ο Θεός ακούει καλύτερα την νοερά βοή της καρδιάς, παρά τις δυνατές φωνές του στόματος. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Στην σύντομη προσευχή: ''Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με'', ο νους συγκεντρώνεται σ' αυτήν πιο εύκολα, ενώ στις άλλες προσευχές, στις εκτενέστερες και πολλές, ο νους διασκορπίζεται. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Κατά την προσευχή, να μην αναπνέεις συνεχώς, αλλά να κρατάς λίγο την αναπνοή σου διότι έτσι: α) πιέζεται και νοιώθει στενόχωρα η καρδιά, επειδή δεν απολαμβάνει τον φυσικό αέρα και έτσι να μπορεί ο νους να συγκεντρώνεται ευκολότερα (και να μην διασκορπάται) και να επιστρέφει στην καρδιά. Αυτό αφενός μεν λόγω του πόνου και της οδύνης της καρδιάς και αφετέρου λόγω της ηδονής που γεννιέται από την μνημόνευση του ονόματος του Χριστού β) λεπτύνεται η καρδιά και γίνεται απαλή και ταπεινή και πιο κατάλληλη στο να κατανύσσεται. Λεπτύνεται ακόμη και ο εγκέφαλος και στη συνέχεια λεπτύνεται μαζί του και η ενέργεια του νου και γίνεται μοναδική, διαυγής και πιο κατάλληλη, για την ένωση της φυσικής ελλάμψεως του Θεού γ) η καρδιά πιέζεται και πονά και με αυτόν τον πόνο και την οδύνη, ξερνά το φαρμακερό αγκίστρι της ηδονής και της αμαρτίας και έτσι θεραπεύεται και δ) όλες οι ψυχικές δυνάμεις ενώνονται και επιστρέφουν στον νου και δια μέσω του νου επιστρέφουν στον Θεό. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Η πραγματική και αληθινή προσκύνηση και λατρεία του Θεού επιτελείται, με την νοερά και καρδιακή προσευχή. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Τα ωφέλη που προκύπτουν από την νοερά προσευχή είναι: α) ο νους λόγω της πολυκαιρίας στην νοερά προσευχή, συνηθίζει να μένει στην καρδιά και μένει έτσι μακριά από τις προσβολές των πονηρών και αισχρών λογισμών που ενεργοποιούνται μέσω της φαντασίας β) βρισκόμενος ο νους στην καρδιά, αποκτά ταπείνωση, πένθος και δάκρυα, διότι βλέπει το πυκνό σκοτάδι που προξενήθηκε στην καρδιά από τις αμαρτίες. Και μέσω αυτής της ταπείνωσης, του πένθους και των δακρύων, ο Θεός τον σπλαχνίζεται και τον ανακουφίζει από τα πάθη και τον ελευθερώνει από τις προσβολές των λογισμών και των δαιμόνων γ) ο νους μένοντας στην καρδιά, βλέπει τις κακές κλίσεις της καρδιάς και τις πονηρές κινήσεις των λογισμών και τις επιβουλές και ενέδρες του εχθρού και έτσι επικαλείται τον Ιησού για βοήθεια δ) παρέχεται η καθαρότητα της φύσεως και εξαιτίας αυτής δίνεται η υπεφυσική ενέργεια της Θείας Χάριτος του Αγίου Πνεύματος και ε) μένοντας ο νους μέσα στην καρδιά, νιώθει χαρά και ευφροσύνη. (ΆγιοςΝικόδημοςοΑγιορείτης)
  • Όταν προσεύχεσαι με ταπείνωση, έχοντας βαθειά συναίσθηση της αναξιότητάς σου, η προσευχή σου γίνεται αμέσως δεκτή από τον Θεό. Αν όμως ενώ προσεύχεσαι, σου έλθει στο νου σου να κατακρίνεις τον αδελφό σου, τότε ο κόπος σου, πηγαίνει εντελώς χαμένος. (Άγιος Ησαϊας ο Αναχωρητής)
  • Όταν προσεύχεσαι, πρόσεχε, μην τυχόν δείξεις καταφρόνηση (στην ιερότητα του έργου) με την αμέλειά σου, αντί να τιμάς το Θεό, Τον παροργίσεις. Στάσου με φόβο Θεού! Μην γέρνεις στον τοίχο και μην χαλαρώνεις τα πόδια σου, με το να στηρίζεσαι από ένα και να ξεκουράζεις το άλλο, όπως (κάνουν) οι άσχετοι. Και την καρδιά σου να την συγκρατείς, για να μην ασχολείται με τα θελήματά σου (την ώρα της προσευχής). Έτσι ο Θεός θα δεχθεί τη θυσία σου. (Άγιος Ησαϊας ο Αναχωρητής)
  • Όπως η φωτιά κάνει το σίδερο τέτοιο ώστε δεν μπορεί κανείς να το αγγίξει, έτσι οι πυκνές προσευχές κάνουν πιο ρωμαλέο το νου στον πόλεμο του εχθρού. Γι' αυτό με όλη τους τη δύναμη οι δαίμονες προσπαθούν να μας προκαλέσουν οκνηρία στην επιμονή μας στην προσευχή, γιατί γνωρίζουν ότι η προσευχή είναι γι' αυτούς μεγάλος εχθρός, ενώ για εμάς είναι υπερασπιστής του νου. (Άγιος Ιωάννης ο Καρπάθιος)
  • Όσοι μεταχειρίζονται έντονα την προσευχή, αυτοί πολιορκούνται από φοβερούς και άγριους πειρασμούς. (Άγιος Ιωάννης ο Καρπάθιος)
  • Όσο υπερέχει η ανάπαυση σε ένα πολυτελές και απαλό στρώμα από το ξάπλωμα σε μία πυρακτωμένη σχάρα, άλλο τόσο υπερέχει της ευφροσύνης και της απολαύσεως της ζωής αυτής, η αγαλλίαση που προκαλείται στην ψυχή από την συνεύρεση και συνομιλία με τον Θεό. (Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος)