Περί πλεονεξίας

  • Οράτε και φυλάσσεσθε από πάσης πλεονεξίας. Ότι ουκ εν των περισσεύειν τινί η ζωή αυτού έστιν εκ των υπαρχόντων αυτού. [Προσέχετε και προφυλαχτείτε από κάθε πλεονεξίαν, διότι η ζωή του ανθρώπου δεν εξαρτάται και δεν διατηρείται από τα πολλά πλούτη και τα υπάρχοντά του.] (Κατά Λουκάν 12,15)
  • Ούτε πλεονέκται βασιλείαν Θεού ου κληρονομήσουσι. [Ούτε οι πλεονέκτες θα κληρονομήσουν την Βασιλεία του Θεού.] (Προς Κορινθίους Α' 6,10)
  • Νεκρώσατε ουν τα μέλη υμών την πλεονεξίαν, ήτις εστίν ειδωλολατρία. [Νεκρώσατε τα μέλη, τα μέλη του παλαιού ανθρώπου, από την πλεονεξία, που είναι ειδωλολατρεία.] (Προς Κολοσσαείς 3,5)
  • Πας πλεονέκτης, ος έστιν ειδωλολάτρης, ουκ έχει κληρονομίαν εν τη βασιλεία του Χριστού και Θεού. [Κάθε πλεονέκτης, ο οποίος πλεονέκτης με το να λατρεύει τα υλικά αγαθά είναι ειδωλολάτρης, δεν έχει κανένα απολύτως μερίδιο κληρονομιάς στην Βασιλεία του Χριστού και του Θεού.] (ΠροςΕφεσίους 5,5)
  • Πλεονέκτου οφθαλμός ουκ εμπίπλαται μερίδι, και αδικία πονηρά αναξηραίνει ψυχήν. [Το μάτι του πλεονέκτου δεν χορταίνει ποτέ με εκείνα, που έχει. Η δε αχόρταστος πλεονεξία, που τον ωθεί σε αδικίας, ξηραίνει κάθε τι καλό από την ψυχή του.] (Σοφία Σειράχ 14,9)
  • Δι' απληστίαν πολλοί ετελεύτησαν, ο δε προσέχων προσθήσει ζωήν. [Εξαιτίας της απληστίας και λαιμαργίας τους πολλοί πέθαναν. Εκείνος όμως ο οποίος προσέχει και συγκρατείται, θα παρατείνει την ζωή του.] (ΣοφίαΣειράχ 37,31)
  • Οι οφθαλμοί των ανθρώπων άπληστοι. [Τα μάτια των ανθρώπων είναι αχόρταστα.] (Παροιμίες 27,20)
  • Ας αποφεύγουμε την πλεονεξία, διότι όσους κυριεύσει, τους προγυμνάζει στην έσχατη σκληρότητα και απανθρωπιά. Και αν είναι δύσκολο να εισέλθει ο πλούσιος στον παράδεισο, πολύ πιο δύσκολα θα εισέλθει ο πλεονέκτης. Γιατί αν αποτελεί εμπόδιο για την Βασιλεία των Ουρανών, το να μην ελεείς, σκέψου πόση φωτιά επισωρεύει, το να παίρνεις και τα πράγματα των άλλων... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Τίποτα δεν κάνει την ψυχή τόσο μιαρή και ακάθαρτη, όσο η πλεονεξία και η αρπαγή. Και τίποτε δεν εξοργίζει τόσο τον Θεό, όσο η αδικία, το να αρπάζεις, να εκβιάζεις και να είσαι πλεονέκτης. Διότι είναι πολύ εύκολο να απέχεις απ' αυτήν την αμαρτία, διότι γεννιέται η πλεονεξία από την απροσεξία μας και όχι επειδή είναι φυσική επιθυμία. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Τί μπορεί να υπάρξει πιο φοβερό από το να μισείται κανείς από όλους; Από το να μισεί όλους; Από το να μην έχει καλή διάθεση για κανέναν; Από το να μην χορταίνει ποτέ; Από το να έχει καθημερινές λύπες; Από το να μην είναι ποτέ νηφάλιος; Γιατί όλα αυτά και πολλά περισσότερα απ' αυτά παθαίνουν οι πλεονέκτες, αφού στο κέρδος, ακόμη και αν έχουν τα πάντα, δεν αισθάνονται καμμία ευχαρίστηση, επειδή επιθυμούν περισσότερα και αν ακόμη χάσουν ένα οβολό, νομίζουν ότι έχουν πάθει τα πιο φοβερά από όλα και ότι έχουν χάσει και την ίδια τη ζωή τους! (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Μην επιθυμείς το περισσότερο για να μην τα χάσεις όλα. Ούτε να συγκεντρώσεις περισσότερα από την ανάγκη σου, για να μην χάσεις τ' απαραίτητα. Ούτε να ξεπερνάς τα καθιερωμένα όρια, για να μην στερηθείς όλα τα υπάρχοντά σου. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η πλεονεξία είναι χειρότερη από την ειδωλολατρεία, διότι οι ειδωλολάτρες προσκυνούν τα δημιουργήματα του Θεού, εσύ όμως πλεονέκτη, προσκυνάς τα δικά σου δημιουργήματα, δηλαδή τα χρήματα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο πλεονέκτης είναι κλέφτης και ληστής πολύ χειρότερος από τον κοινό ληστή και πιο τυραννικός. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν μας κάνει υποχείριους του διαβόλου τίποτα άλλο, όσο η επιθυμία του περισσοτέρου και η αγάπη της πλεονεξίας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Θα απαλλαγούμε της πλεονεξίας: Αν δούμε την ματαιότητα και το περιττό. Αν δούμε, ότι και οι χαρές της, είναι ανακατεμένες με την απελπισία. Αν δούμε, ότι σε τίποτε δεν μας ωφελεί. Αν δούμε, ότι θα φύγεις έρημος και γυμνός... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως ακριβώς στις περιπτώσεις των οιδιμάτων και των πληγών, από τα οποία τρέχουν πύον, αν δεν σταματήσει κανείς προηγουμένως το πύον που τρέχει και ερεθίζει το τραύμα, όσα φάρμακα και αν θέσει, όλα τα κάνει μάταια, εφόσον δεν σταμάτησε η πληγή του κακού, έτσι και εμείς αν δεν σταματήσουμε το χέρι της πλεονεξίας και δεν σταματήσουμε την πληθώρα των κακών, ακόμη και αν δώσουμε ελεημοσύνη, όλα τα κάνουμε άδικα. Μάλιστα χειροτερεύουμε την κατάσταση... Ας παύσουμε λοιπόν να αρπάζουμε και τότε ας ελεήσουμε. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Πλεονέκτης δεν είναι μόνο αυτός που επιθυμεί περισσότερα χρήματα, αλλά και αυτός που επιθυμεί ο,τιδήποτε π.χ. διατροφή, που να ξεπερνά τα συνηθισμένα μέτρα και τους όρους που έθεσε ο Θεός στις ανάγκες μας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όχι μόνο το να αρπάζεις τα ξένα, αλλά και το να μην δίνεις τα δικά σου, σε όσους έχουν ανάγκη, είναι αρπαγή, πλεονεξία και στέρηση. (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Όσο πιο πολλά αποκτά κανείς, τόσο πιο πολλά θέλει. Διότι το πάθος της πλεονεξίας, είναι στενά συνδεδεμένο, με το νόσημα της υπερηφανείας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Το χέρι που δεν κάνει ελεημοσύνη είναι ξερό και εάν μάλιστα πλεονεκτεί, τότε είναι μιαρό και ακάθαρτο... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όλοι ετοιμάζουμε τα χέρια μας, για να πάρουμε περισσότερα, κανένας για να βοηθήσει. Όλοι για να αρπάξουμε, κανένας για να προσφέρει. Καθένας τρέχει για να κάνει περισσότερα τα υπάρχοντά του, κανένας για να βοηθήσει, αυτόν που έχει ανάγκη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως ακριβώς δεν είναι δυνατόν να δεις ποτέ την θάλασσα χωρίς κύματα, έτσι δεν μπορείς ποτέ να δεις την ψυχή του πλεονέκτη, χωρίς φροντίδα και κακοκεφιά και φόβο και ταραχή. Και τους προηγουμένους κινδύνους τους διαδέχονται οι επόμενοι και πάλι επακολουθούν άλλοι και χωρίς να τελειώνουν ποτέ αυτοί, παρουσιάζονται άλλοι που φτάνουν στο κατακόρυφο...(ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Δεν αποκομίζουν τόση χαρά απ' αυτά που έχουν οι πλούσιοι, όση λύπη δοκιμάζουν, από όσα δεν απέκτησαν ακόμη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αυτός που ποθεί την Ουράνια Βασιλεία, καταφρονεί την πλεονεξία. Αυτός που γίνεται δούλος του Χριστού, δεν γίνεται δούλος του χρήματος, αλλά αφέντης. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Οι πλεονέκτες είναι χειρότεροι από τα αρπακτικά θηρία. Και αυτό διότι, οι λύκοι και οι αρκούδες, όταν χορτάσουν από την τροφή, απομακρύνονται απ' αυτήν, ενώ οι πλεονέκτες, ποτέ δεν έχουν χορτασμό... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο πλεονέκτης όλα τα θεωρεί παραμύθια και γελάει, μεθυσμένος από την μεγάλη του επιθυμία για χρήματα. Ούτε καν να ακούσει θέλει για εκείνα, που μπορούν να τον ωφελήσουν. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εάν κάποιος εξετάσει την σκέψη των πλεονεκτών, όχι μόνο θηρία, αλλά ακόμη και δαίμονες θα τους ονομάσει. Διότι πράγματι είναι γεμάτοι από πολλή σκληρότητα και έχθρα προς τον συνάνθρωπό τους και δεν υπάρχει σε αυτούς ούτε πόθος για την Βασιλεία των Ουρανών, ούτε φόβος για την κόλαση, ούτε ντρέπονται τους ανθρώπους και είναι γεμάτοι θρασύτητα και αναισχυντία, αλλά και αδιαφορία για τα μέλλοντα. Και νομίζουν αυτοί, ότι είναι μύθος τα λόγια του Θεού περί κολάσεως και μάλιστα γελούν γι' αυτήν. Όταν λοιπόν εσωτερικώς είναι δαίμονες και εξωτερικώς είναι χειρότερα από θηρία, που θα κατατάξουμε τους ανθρώπους αυτού του είδους; (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Η πλεονεξία είναι σαν το χαλασμένο προζύμι, που καταστρέφει όλο το ζυμάρι. Έτσι, αν από την αδικία κερδίζεις έστω και λίγα, ολόκληρη η περιουσία σου σπιλώνεται. Γι' αυτό, πολλές φορές, λίγα που κερδίστηκαν άνομα, έγιναν αίτια να χαθούν πολύ περισσότερα, που αποκτήθηκαν καλά. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Το να αρπάζει κανείς και να είναι αχόρταγος, αυτό δεν είναι δείγμα της ημερότητας των ανθρώπων, αλλά της αγριότητας των θηρίων. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο οδοκαθαριστής που είναι πλεονέκτης, δυσανασχετεί, διότι δεν μπορεί να φύγει απ' αυτό το άθλιο και δυσφημισμένο, όπως νομίζει, επάγγελμα. Αν τον απαλλάξεις απ' αυτό και τον κάνεις να κερδίζει πιο εύκολα τα προς το ζην, πάλι θα δυσφορήσει, διότι δεν έχει περισσότερα από τα αναγκαία. Αν του δώσεις περισσότερα, θα θελήσει πάλι να διπλασιαστούν και θα στενοχωρηθεί αν δεν τα έχει. Αν του δώσεις διπλάσια και τριπλάσια, πάλι θα στενοχωρηθεί, διότι δεν έχει σπουδαία κοινωνική θέση. Και αν του δώσεις και τη θέση που ζητάει, πάλι θα θεωρήσει δυστυχισμένο τον εαυτόν του, διότι δεν είναι από τους πρώτους πολίτες. Αλλά και όταν αποκτήσει και την τιμή αυτή, θα θρηνήσει, διότι δεν έγινε άρχοντας. Όταν γίνει άρχοντας, πάλι στενοχωρείται, επειδή δεν κυβερνάει όλο το έθνος. Και όταν κυβερνήσει το έθνος, πάλι δυσανασχετεί, διότι δεν διοικεί πολλά έθνη. Όταν καταστεί αξιωματούχος, θλίβεται που δεν έγινε βασιλιάς. Και αν γίνει βασιλιάς αθυμεί, διότι δεν είναι ο μόνος βασιλιάς. Και αν γίνει ο μόνος βασιλιάς, στενοχωριέται διότι δεν βασιλεύει και των βαρβάρων. Και αν βασιλεύσει και των βαρβάρων, θλίβεται που δεν βασιλεύει όλου του κόσμου. Και αν βασιλεύσει όλου του κόσμου και πάλι δυσανασχετεί, που δεν βασιλεύει και άλλου κόσμου...!!! Και έτσι όπως προχωρεί συνέχεια ο εγωισμός και η πλεονεξία του, δεν τον αφήνει ποτέ να σκεφτεί και να κρίνει σωστά... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Οι πλεονέκτες και οι φιλάργυροι, ακόμα και αν κερδίσουν και αποκτήσουν τα πάντα, καμμία ευχαρίστηση δεν αισθάνονται, είναι πάντοτε ανικανοποίητοι. Όταν όμως πάθει κάποια ζημιά, ακόμα και την μικρότερη χάνοντας μία πεντάρα, έχουν την εντύπωση, ότι έπαθαν το μεγαλύτερο κακό, από οποιονδήποτε άλλον... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο φιλάργυρος και πλεονέκτης άνθρωπος, βλέπει όλους τους ανθρώπους, από τους οποίους δεν έχει κάποιο κέρδος, ως ''εχθρούς'', ακόμα και την γυναίκα του, τα παιδιά του και τους φίλους του. Αυτός ο άνθρωπος, μισεί και τους φτωχούς και τους πλούσιους. Τους μεν φτωχούς, διότι φοβάται μην του ζητήσουν ελεημοσύνη, ενώ τους πλουσίους, διότι θεωρεί, οτι κατέχουν αγαθά που ανήκουν σε εκείνον!... Προς όλους λοιπόν δείχνει εχθρικές διαθέσεις και προπαντός εναντίον του εαυτού του, όχι μονο με το ότι χάνει την ψυχή του, αλλά και με το ότι βασανίζεται από αμέτρητες φροντίδες. Δικαίως λοιπόν είπε κάποιος, ότι δεν υπάρχει σκληρότερος άνθρωπος από τον φιλάργυρο. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Θέλετε να γνωρίσετε καλώς, πως ο πλούτος δεν αφήνει τον φιλάργυρο και πλεονέκτη άνθρωπο να είναι άνθρωπος, αλλά θηρίο και δαίμονας; Μεγάλη ανομβρία έγινε κάποτε στην πόλη μας και έβλεπες τον κόσμο καθημερινώς να παρακαλούν τον Θεό να βρέξει, για να τους απαλλάξει απο την συμφορά του θανάτου. Και πράγματι, ανέλπιστα, από την απέραντη φιλανθρωπία του Θεού, έβρεξε πολύ. Και ενώ όλοι οι άνθρωποι πανηγύριζαν γι' αυτό, κάποιος πλούσιος περιφερόταν στην πόλη κατσουφιασμένος και πολλή στενοχωρημένος. Όταν τον ρώτησαν, τον λόγο για τον οποίο είναι θλιμμένος, την στιγμή που όλοι πανηγυρίζουν, εκείνος είπε: "Είμαι στενοχωρημένος, γιατί έχω στις αποθήκες μου, 10 χιλιάδες μέτρα σιτάρι και τώρα που έβρεξε, δεν ξέρω πως θα το πουλήσω...". (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Αν κάποιος εξαφάνιζε το πάθος της πλεονεξίας από τους ανθρώπους, τίποτε δεν θα εμπόδιζε να βασιλέψει στη ζωή βαθιά ειρήνη, να φυγαδευτούν οι πόλεμοι και οι ταραχές και να επανέλθουν όλοι στη φυσική στοργή και φιλία... (Άγιος Αστέριος Αμασείας)
  • Ο πλεονέκτης στους συγγενείς του είναι αηδής, στους υπηρέτες σκληρός, στους φίλους άχρηστος, στους ξένους απλησίαστος, στους γείτονες γελοίος, στη γυναίκα του καταπιεστικός σύζυγος, στα παιδιά του κακός και μεμψίμοιρος τροφέας, στον εαυτόν του τυρρανικός επιστάτης και ελεγκτής, τη νύχτα αγωνιόντας και την ημέρα συγκεντρώνοντας αγαθά, επιδιώκοντας πως να μαζέψει περισσότερα. (Άγιος Αστέριος Αμασείας)
  • Ο πλεονέκτης δεν απολαμβάνει από τα αγαθά που κατέχει και επιθυμεί διακαώς, αυτά που δεν έχει. Τα δικά του, δεν τα χρησιμοποιεί και εποφθαλμιά τα ξένα. (Άγιος Αστέριος Αμασείας)
  • Γνώρισα πολλούς πλεονέκτες, οι οποίοι ενώ ήταν ασθενείς, αγαπούσαν περισσότερο τα χρήματα, παρά την υγεία τους. Αλλά ούτε και την ψυχή του φροντίζει ο πλεονέκτης, ούτε απλώνει ποτέ του το δεξί του χέρι για να δώσει ελεημοσύνη. (Άγιος Αστέριος Αμασείας)
  • Ο πλεονέκτης δεν ευφραίνεται ποτέ με αυτά που έχει. Λυπάται γι' αυτά που του λείπουν. (ΜέγαςΒασίλειος)
  • Το πάθος της πλεονεξίας ομοιάζει με την λαιμαργία και την πολυφαγία. Διότι καθώς οι λαίμαργοι, προτιμούν να σκάσουν μάλλον από την πολυφαγία, παρά να δώσουν στους πεινασμένους τα υπολείμματα των φαγητών, έτσι και οι πλεονέκτες: σφιχτοκλειδώνουν τα χρήματα με αμπάρες και έτσι κάνουν την ψυχή τους να ασφυκτιά. Ταλαίπωρε πλεονέκτα! Μην νομίζεις, ότι όλα έχουν ετοιμαστεί για την κοιλιά σου, αλλά να θεωρέις σαν να είναι ξένα αυτά που έχεις σήμερα στα χέρια σου. Μικρό διάστημα χρόνου θα τα χαίρεσαι. Έπειτα θα διαρρεύσουν και θα χαθούν. Θα σου ζητηθεί όμως λόγος και ευθύνη εκ μέρους του Θεού, για την διαχείρισή τους και μάλιστα με πάσα ακρίβεια. (ΜέγαςΒασίλειος)
  • Τον πλεονέκτη, τίποτα δεν μπορεί να τον σταματήσει. Είναι χειρότερος και από την φωτιά. Θέλει συνεχώς τα πάντα για τον εαυτόν του. Δεν νοιάζεται να απολαύσει αυτά που μάζεψε, αλλά σπαταλάει τον εαυτόν του, με την επιθυμία να κατακτήσει όλο και περισσότερα. Μετά ξαγρυπνάει και είναι όλο μέριμνες. Όσο λοιπόν αυξάνει ο πλούτος, τόσο βαρύτερη γίνεται η μέριμνα και η φροντίδα για την ζωή του. (Μέγας Βασίλειος)
  • Όπως οι μεθυσμένοι, που όσο περισσότερο πίνουν, τόσο περισσότερο αυξάνεται η επιθυμία τους να πιούν, έτσι και οι πλούσιοι, όσο περισσότερα χρήματα αποκτούν, τόσο περισσότερο επιθυμούν να αποκτήσουν και άλλα. (Μέγας Βασίλειος)
  • Η πλεονεξία δεν αναφέρεται στα χρήματα μόνο, αλλά είναι κακή και όταν πρόκειται για τροφή. Όπως η εγκράτεια δεν αφορά μόνο τα φαγητά, αλλά και τα χρήματα. (Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής)
  • Πάψε να σκέφτεσαι οποιαδήποτε πλεονεξία, και τότε θα μπορέσεις να δεις τις απάτες και τις πανουργίες του διαβόλου. (Άγιος Μάρκος ο Ασκητής)
  • Δεν υπάρχει πιο ανόητος άνθρωπος στον κόσμο από τον πλεονέκτη, που μαζεύει και στερείται συνέχεια και στο τέλος, αγοράζει με τις συγκεντρωμένες του οικονομίες, την κόλαση... (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Σήμερα παντού κυριαρχεί το κοσμικό πνεύμα. Ο Θεός μας δίνει πλουσιοπάροχα ευλογίες, για να μας αναγκάσει, κατά κάποιο τρόπο, να δώσουμε και εμείς ελεημοσύνες. Εμείς όμως, ή παίρνουμε μεγαλύτερα ψυγεία, για να μην μας χαλάσουν από την πολυκαιρία τα τρόφιμα ή μεγαλώνουμε τις αποθήκες μας, για να χωρούν περισσότερα. Σήμερα παντού επικρατεί η επιθυμία της πλεονεξίας. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Πώς χάνεται, πώς ξεχνιέται κανείς με την αφθονία! (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Οι κτηνοτρόφοι δώστου ορμόνες, να βγάζουν περισσότερο γάλα οι αγελάδες... Βγάζουν μετά πολύ γάλα, δεν μπορούν να το καταναλώσουν... πέφτει η τιμή, φωνάζουν... απεργίες, κακό, το χύνουν στους δρόμους. Στο τέλος πίνουμε γάλα ορμονούχο. Γιατί ευλογημένοι, δεν ακολουθείτε την σειρά του Θεού; Θα πίναμε καλό αγνό γάλα. Τί να το κάνεις το περισσότερο; Πάει ο άνθρωπος να διορθώσει τον Θεό... Χαζομάρα του. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Καλύτερα να κατοικήσεις με τα θηρία, παρά με εκείνους που έχουν κακή ζωή. Κάθισε μαζί με γύπες, παρά με πλεονέκτη και άπληστο. (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος)
  • Όπως τα ρούχα που είναι μεγαλύτερα από το σώμα, εμποδίζουν εκείνους που τρέχουν στο αγώνισμα του δρόμου, έτσι και η επιθυμία του ανθρώπου να έχει περισσότερα από όσα πρέπει, εμποδίζει τις ψυχές να αγωνίζονται για να σωθούν. (ΜέγαςΑντώνιος)
  • Ο πλεονέκτης, όσο περισσότερο αυξάνει την περιουσία του, τόσο περισσότερο γίνεται άπληστος. Ταιριάζει σ' αυτόν, αυτό που έχουν πει για τον αλαζόνα γιατρό: ''Το φάρμακό σου κάνει την αρρώστια να χειροτερεύει''. (Άγιος Νεκτάριος)
  • Ο πλεονέκτης δεν αγαπάει όσα έχει κατακτήσει, ευχαριστιέται μόνο με την προσδοκία, την αναμονή του κέρδους, του πλούτου, του αγαθού. Αυτό όμως εκπνέει, από τη στιγμή που το αποκτά. Οι πλεονέκτες θησαυρίζουν και δεν γνωρίζουν τι και για ποιό σκοπό μαζεύουν. Είναι ανένδοτοι στο να δώσουν ελεημοσύνη και οκνηροί στο να προσφέρουν, διότι αυτοί που κερδίζουν από πλεονεξία, δεν θέλουν να ξοδεύουν τίποτα. (Άγιος Νεκτάριος)
  • Η ανθρώπινη φύση μένει άϋπνη επιθυμώντας τα περισσότερα. (Η πλεονεξία δηλ. είναι έμφυτη στον άνθρωπο. Απλά ο άνθρωπος κάνει λανθασμένη και κακή χρήση αυτής.) (Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος)
  • Οι πλεονέκτες τολμούν κάθε είδους αμαρτία μέχρι την υπερβολή, κάνοντας κατάχρηση του διεφθαρμένου βίου που διάγουν. Διότι ο Aπόστολος ονόμασε πλεονεξία την έλλειψη του μέτρου. (Άγιος Θεοδώρητος)
  • Οι μεν Έλληνες προσκύνησαν τα κτίσματα του Θεού, ο δε πλεονέκτης προσκυνάει το δικό του δημιούργημα. Διότι δεν έκανε ο Θεός την πλεονεξία, αλλά η δική μας απληστία. Λοιπόν αυτός που λατρεύει το χρυσάφι είναι ειδωλολάτρης. (Άγιος Οικουμένιος)
  • Είναι οδυνηρή η φροντίδα γύρω από την πλεονεξία, όχι τόσο με το να ευφραίνεται για όσα έχει κανείς, όσο λυπάται για όσα του λείπουν. (Άγιος Διονύσιος Αλεξανδρείας)
  • Ονομάζω ειδωλολατρία την πλεονεξία, διότι αφού εγκατέλειψαν οι πλεονέκτες την υπακοή στο Θεό, γίνονται δούλοι του χρήματος. (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός)
  • Η πλεονεξία είναι φυσικό επακόλουθο της φιλοσαρκίας. Γι΄ αυτό θέλουν τόσα πολλά, για να έχουν λόγο να τα ξοδέψουν στις ηδονές. (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός)
  • Εκείνος που αγαπά την φιλοχρηματία, την φιλαργυρία και την πλεονεξία είναι ακόλαστος. Γιατί όπως ο ακόλαστος, έχει έρωτα προς τα σώματα, έτσι και αυτός έχει έρωτα προς τα χρήματα. Ή μάλλον, αυτός είναι πιο ακόλαστος, αφού δεν έχει τόση βία από τη φύση να τον σπρώχνει σ΄ αυτά. (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός)
  • Η απληστία δεν γεμίζει τόσο το σπίτι με πλούτη, όσο την ψυχή με έγνοιες και μέριμνες. (Άγιος Φιλάρετος του Τσερνίκωφ)
  • Ο πλεονέκτης είναι ίδιος με τους ειδωλολάτρες, διότι την ίδια ύλη προσκυνούν και φροντίζουν και οι δύο. (Άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας)
  • Ο κάθενας από εμάς θα έπρεπε, με ενεργό τρόπο, να ντροπιάσει όλες εκείνες τις επιδεικτικές πλεονεξίες, οι οποίες υπάρχουν σε τόσους δημοσίους χώρους και όχι μόνο απλώς να σκανδαλιζόμαστε και να απελπιζόμαστε, επειδή η αναισχυντία κυριάρχησε γύρω μας. (Πατριάρχης Σερβίας Παύλος)
  • Δεν σας κάνει εντύπωση, ότι ο διάβολος Στον πεινασμένο, μετά από 40 μέρες νηστεία Κύριο, του υπέδειξε και Του είπε: Πες, αυτοί οι λίθοι να γίνουν άρτοι. Δεν Του είπε: Πες αυτός ο λίθος να γίνει άρτος, αλλά οι λίθοι να γίνουν άρτοι. Δεν μπορούσε ο Κύριος να χορτάσει με ένα ψωμί; Γιατί Του είπε ο διάβολος, να κάνει ψωμιά πολλά; Εδώ βλέπουμε την σατανική ρίζα που έχει ο πλεονασμός των αγαθών. (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Αν κάποιος εξαφάνιζε το πάθος της πλεονεξίας από τους ανθρώπους, τίποτε δεν θα εμπόδιζε να βασιλεύσει στη ζωή η ειρήνη, να φυγαδευθούν οι πόλεμοι και οι ταραχές και να επανέλθουν όλοι στη φυσική στοργή και φιλία. (Αστέριος Επίσκοπος Αμασείας)
  • Ο άνθρωπος είναι σε όλα αχόρταγος, θέλει ν' απολαύσει πολλά, χωρίς να μπορεί να τα προφτάξει όλα. Και βασανίζεται... Όποιος όμως φτάσει σε μια κατάσταση, που να ευχαριστιέται με τα λίγα και να μην θέλει πολλά, έστω και αν μπορεί να τα αποκτήσει, εκείνος λοιπόν είναι ο ευτυχισμένος. Δεν το κάνει από οικονομία, είτε γιατί έχει την ιδέα πως τα πολλά τον βλάφτουνε στην ψυχή ή στο σώμα. Αλλά γιατί στα λίγα και στα απλά, βρίσκει πιο αγνή ικανοποίηση. Και περισσότερο από όλα, επειδή με τα απλά και με τα λίγα, δεν χάνει τον εαυτόν του. «Τις έστι πλούσιος; Ο εν ολίγω αναπαυόμενος». (ΦώτηςΚόντογλου)
  • Υπάρχουν άνθρωποι τόσο πλεονέκτες, που πιστεύουν, ότι θα ζήσουν αιώνια, και άλλοι είναι τόσο σπάταλοι, που πιστεύουν, πως θα πεθάνουν από τη μια στιγμή στη άλλη. (Αριστοτέλης)
  • Όποιος θέλει να είναι πραγματικά πλούσιος, ας μη κάνει τα υπάρχοντά του μεγαλύτερα, αλλά την πλεονεξία του μικρότερη. (Πλάτωνας)
  • Τίποτε δεν είναι αρκετό, για όποιον το αρκετό είναι λίγο. (Επίκουρος)
  • Η επιθυμία γιά περισσότερα χρήματα καταστρέφει τα υπάρχοντα. (Δημόκριτος)
  • Ο πλεονέκτης άνθρωπος ζει σαν να έγινε μόνο γι' αυτόν ο κόσμος και όχι αυτός για τον υπόλοιπο κόσμο. (Μπράουν)
  • Συνήθως οι άνθρωποι, δεν απολαμβάνουν τόσο αυτά που έχουν, όσο πικραίνονται για αυτά που δεν έχουν. (Μπελίνσκι)
  • Δώστε στον άνθρωπο όλα όσα επιθυμεί και αμέσως, εκείνη τη στιγμή θα νιώθει, ότι αυτά τα όλα δεν είναι όλα. (Κάντ)
  • Η γη παράγει αρκετά για να ικανοποιήσει τις ανάγκες κάθε ανθρώπου, όχι όμως την απληστία του. (ΜαχάτμαΓκάντι)
  • Ο πλούτος γέννησε περισσότερους άπληστους ανθρώπους, παρά η απληστία πλούσιους. (Φούλερ)
  • Ο πλούτος δεν μειώνει την απληστία. (Σαλούστιος)
  • Τα αγαθά πάνω στη γη αρκούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες όλων των ανθρώπων, αλλά δεν επαρκούν, να ικανοποιήσουν τις ανάγκες ενός άπληστου ανθρώπου.
  • Εκείνος που έχει λιγότερα από αυτά που επιθυμεί, πρέπει να ξέρει ότι έχει περισσότερα από αυτά που αξίζει.
  • Ας μην φροντίζει κανείς να αποκτήσει πράγματα σε τούτη τη ζωή, που δεν μπορεί να πάρει μαζί του για την άλλη.
  • Δώστε στον άνθρωπο όλα όσα επιθυμεί και αμέσως, εκείνη τη στιγμή θα νιώθει, ότι αυτά τα όλα δεν είναι όλα...
  • Ο Θεός μας έδωσε δύο χέρια. Ένα για να παίρνουμε και το άλλο για να δίνουμε. Δεν είμαστε γούρνες για να αποθηκεύουμε νερό, αλλά κανάλια για να διοχετεύουμε νερό...
  • Και ένας φτωχός μπορεί να είναι πλεονέκτης, όχι μόνο ο πλούσιος.
  • Ο Διογένης όταν ρωτήθηκε, για το ποιά είναι τα χειρότερα θηρία απάντησε: Στα μεν βουνά είναι οι αρκούδες και τα λιοντάρια, στις δε πόλεις είναι οι πλεονέκτες.
  • Πολλοί έχασαν την υγεία τους, προσπαθώντας να βγάλουν πολλά λεφτά και μετά έχασαν όλα τα λεφτά τους, προσπαθώντας να αποκτήσουν την υγεία τους.
  • Και ένας φτωχός μπορεί να είναι πλεονέκτης...
  • Αυτός που κυνηγάει 2 λαγούς, αφήνει τον έναν και χάνει τον άλλο!
  • Όποιος κυνηγάει πολλούς λαγούς, χάνει και τον έναν.
  • Όποιος θέλει να καθίσει σε 2 καρέκλες, πέφτει κάτω.
  • Όποιος γυρεύει τα πολλά, χάνει και τα λίγα.
  • Δε βαστιούνται δύο καρπούζια σε μία μασχάλη.
  • Όποιος θέλει τα πολλά χάνει και τα λίγα.
  • Αν δώσεις το δάχτυλό σου, σου παίρνει και το χέρι.
  • Από τον αχόρταγο, ποτέ δεν λείπουν οι ανάγκες.
  • Όσα πιο πολλά έχεις, τόσα πιο πολλά θέλεις.
  • Κάποιου χάριζαν γάϊδαρο και ήθελε και το σαμάρι.
  • Θέλει να βγάλει και από τη μύγα ξίγκι.
  • Θέλει την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο.
  • Θέλει και τον ύπνο να χορτάσει και τη Λειτουργιά ν' ακούσει.
  • Μάτια λαίμαργα ψυχή χαμένη.
  • Όποιος δεν χορταίνει με το λίγο, δεν χορταίνει ούτε με το πολύ.
  • Η θάλασσα και ο άπληστος ποτέ τους δεν χορταίνουν.
  • Τα θέλει όλα δικά του.
  • Τι τα θέλεις τα πολλά, χωρίς την καλή καρδιά;
  • Μονά - ζυγά, δικά του.
  • Σιγά μη χάσει η Βενετιά βελόνι.
  • Πήρε την μερίδα του λέοντος.
  • Κάποτε ένας βασιλιάς, κάλεσε έναν άνθρωπο, γνωστό για την πλεονεξία του, να του κάνει ένα τεστ, γιατί ήθελε να δει, πόσο κακό πάθος είναι η πλεονεξία. Και του λέει: ''Ξεκινώντας το πρωί από αυτό το μέρος, θα είναι δικό σου, όλο εκείνο το έδαφος, που θα πας με τα πόδια και θα ξαναγυρίσεις εγκαίρως μέχρι τη δύση του ηλίου, ερχόμενος πάλι στην αφετηρία σου''. Έτσι την άλλη μέρα, πρωί-πρωί, ο πλεονέκτης άρχισε να τρέχει και να τρέχει για να κατακτήσει και να γίνουν δικά του, όσα περισσότερα εδάφη μπορέσει. Έφτασε μεσημέρι και ήθελε να υπολογίσει πόσο έπρεπε να πάει, γιατί με την δύση του ηλίου, αν δεν έφτανε εγκαίρως στο παλάτι, όλος ο κόπος του, θα πήγαινε χαμένος. Αλλά γοητευμένος από το ένα κομμάτι γης, γοητευμένος και από το άλλο, προχώρησε παραπάνω από όσο έπρεπε, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να φτάσει εγκαίρως πίσω στο παλάτι. Του είχε βγει η γλώσσα, όλη μέρα να τρέχει. Το αποτέλεσμα ήταν, λίγο πριν φτάσει στο παλάτι και έδυε ο ήλιος, πέφτει ξαπλωτά κάτω, όπως πέφτουν οι τερματοφύλακες, κάνοντας εκτίναξη και τεντώνει τα χέρια του και λέει: ''Και αυτό δικό μου!''. Και εκεί πάνω, (λόγω της υπερβολικής κοπώσεως) πέθανε... Και το μοναδικό κομμάτι γης που κέρδισε, ήταν ο τάφος του δηλ. 2 μέτρα γη...
  • Κατά την καταστροφή της Πομπηίας το 79 μ.Χ. μεταξύ εκείνων που καλύφτηκαν από την λάβα του Βεζουβίου, ήταν και μια κυρία, που προσπάθησε μαζί με την ζωή της να σώσει και τα κοσμήματά της. Με τα χέρια γεμάτα δαχτυλίδια, βραχιόλια, περιδέραια και άλλα τιμαλφή, κατόρθωσε να βγει από την πόλη, εκεί όμως την πρόλαβε το ρεύμα της λάβας. Και βρέθηκε εκεί απολιθωμένο σώμα της, με τα κοσμήματα. Ίσως να σωζόταν, αν δεν έχανε πολύτιμο χρόνο, για να συλλέξει τα τιμαλφή της. Πόσοι δεν ακολουθούμε, αυτήν την τακτική! Μαζεύουμε, μαζεύουμε, αδιαφορώντας για τους κινδύνους της ψυχής και το αιώνιο μέλλον μας.
  • Ο Μίδας ήταν ένας βασιλιάς της αρχαιότητας. Τα είχε όλα, δεν του έλειπε τίποτα. Είχε όμως μέσα του το πάθος της απληστίας. Ήταν άπληστος και ενοχλούσε διαρκώς τους ''θεούς'', ζητώντας τους, πλούτη και χρυσάφι. Οι ''θεοί'', λέει ο μύθος, για να τον ξεφορτωθούν κατά κάποιο τρόπο, του έδωσαν ένα χάρισμα. Και έτσι ό,τι έπιανε γινόταν χρυσός! Ενθουσιάστηκε ο Μίδας για το δώρο αυτό και άρχισε να το θέτει σε εφαρμογή. Ικανοποιούσε έτσι το πάθος του. Όμως υπήρχε ένα πρόβλημα! Έπιανε ένα φρούτο, αλλά προτού το φέρει στο στόμα του, μεταβαλλόταν σε χρυσό φρούτο και δεν μπορούσε να το φάει! Άγγιζε ένα καρβέλι, αλλά προτού το κόψει, γινόταν το καρβέλι και το μαχαίρι, ολόχρυσα! Έτσι ο Μίδας κινδύνευε να πεθάνει από ασιτία και πείνα. Παρακάλεσε για το λόγο αυτό τους ''θεούς'', να του απαλλάξουν από αυτό το χάρισμα. Εκείνοι όμως έμειναν ψυχροί στο αίτημά του, θέλοντας να τον δείξουν, πόσο βαριά είναι η τιμωρία που αναμένει εκείνους, που είναι άπληστοι και φιλάργυροι.
  • Ένας σκύλος κάποτε διάβαινε ένα ποτάμι. Ήταν χαρούμενος και ικανοποιημένος, γιατί κρατούσε ανάμεσα στα δόντια του ένα μεγάλο και ζουμερό κομμάτι κρέας. «Το άρπαξα μέσα από τα χέρια τους», σκεφτόταν περήφανα, «και το έσκασα πριν προλάβουν να καταλάβουν τι έγινε... Ακόμα θα τρέχουν να με βρουν», κορδώθηκε και τέντωσε το λαιμό του. Μα έξαφνα καθώς τα μάτια του χαμήλωσαν λίγο προς τα νερά του ποταμού, του έφυγε η περηφάνια και η ικανοποίηση... ''Ποιός είναι αυτός ο σκύλος μέσα στο νερό, που κρατάει μεγαλύτερο κομμάτι κρέας από το δικό μου; Είναι ποτέ δυνατόν; Δεν με ξέρεις καλά εμένα, εγώ γίνομαι σίφουνας...''. Και με τη σκέψη αυτή, σαν αστραπή παρατάει το κομμάτι το κρέας του και ορμάει να αρπάξει το κομμάτι του άλλου, βουτώντας τη μουσούδα του στο νερό. Αλλά όπως καταλάβατε άλλος σκύλος δεν υπήρχε, παρά μόνο ο δικός μας, που καθρεφτιζόταν στο νερό!... Και όσο και αν βουτούσε και ξαναβουτούσε το κεφάλι του στο νερό, δεν έβρισκε ούτε τον άλλο σκύλο, ούτε το μεγαλύτερο κομμάτι κρέας που νόμιζε πως είχε. Με σκυμμένο το κεφάλι και την ουρά στα σκέλια, κατάλαβε τελικά πως, το να είσαι πλεονέκτης και να μην χαίρεσαι τα καλά που έχεις, αλλά όλο να ζηλεύεις και να επιθυμείς τα καλά των άλλων, σε κάνει δυστυχισμένο και πολλές φορές χάνεις και αυτά που απόκτησες, με κόπο και θυσίες...