Περί εορτών

  • Να μην γίνονται χοροί και παιχνίδια κατά τις εορτές των Αγίων, ούτε μέσα στις πόλεις, ούτε έξω από τις Εκκλησίες, διότι αυτά είναι ειδωλολατρικά έθιμα. (Κανόνας 59ος της Τοπικής Συνόδου εν Καρθαγένη)
  • Όταν ακούμε το Συναξάρι των Αγίων «Τη αύτη ημέρα μνήμη του Αγίου...», να στεκόμαστε όρθιοι με ευλάβεια, όπως οι στρατιώτες στέκονται προσοχή, όταν διαβάζονται τα ονόματα των ηρωικώς πεσόντων συναδέλφων τους... (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Στις γιορτές ο Χριστός, η Παναγία, οι Άγιοι έχουν χαρά και κερνούν, δίνουν ευλογίες, δώρα πνευματικά στους ανθρώπους. Εδώ οι γονείς κερνούν, όταν γιορτάζουν τα παιδιά, ή οι βασιλείς χαρίζουν ποινές, όταν γεννιέται κανένα βασιλόπουλο, οι Άγιοι γιατί να μην κεράσουν; Μάλιστα η χαρά που δίνουν κρατάει πολύ και βοηθιούνται πολύ οι ψυχές. Γι' αυτό ο διάβολος, επειδή το ξέρει αυτό, δημιουργεί πειρασμούς εκείνη την ημέρα, ή μάλλον από την παραμονή, για να στερηθούν οι άνθρωποι τα Θεία δώρα και να μην χαρούν, ούτε να ωφεληθούν από την γιορτή. Και βλέπεις, μερικές φορές στην οικογένεια, όταν σε μια γιορτή ετοιμάζονται όλοι να Κοινωνήσουν, τους βάζει ο πειρασμός να μαλώσουν και όχι μόνο δεν Κοινωνούν, αλλά ούτε στην Εκκλησία πηγαίνουν. Τα φέρνει έτσι τα πράγματα το ταγκαλάκι, ώστε να στερηθούν όλη την Θεία βοήθεια. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Η μελέτη του βίου του Αγίου της ημέρας και γενικά των Συναξαρίων, πολύ βοηθάει, γιατί θερμαίνεται η ψυχή και παρακινείται να μιμηθεί τους Αγίους. Αφήνει τότε ο άνθρωπος στην άκρη κάθε είδους κακομοιριάς και προχωρεί με λεβεντιά. Τα Συναξάρια βοηθούν στην ανδρεία την ψυχική, ακόμη και στο μαρτύριο. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Οι κοσμικοί ζητούν να καταλάβουν τα Χριστούγεννα με το χοιρινό, το Πάσχα με το αρνί και τις αποκριές με το κομφετί. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Η τιμή που αποδίδουμε στους Αγίους, αντανακλάται στο Θεό. (Ιερός Αυγουστίνος)
  • Τις γιορτές του Κυρίου και τις μνήμες των Αγίων να τις τιμάται, όχι όμως ειδωλολατρικά με χορούς, στολισμούς, φαγητά και πανηγύρια, αλλά Χριστιανικά με μετάνοια που συνοδεύεται από δάκρυα. (Άγιος Εφραίμ ο Σύρος)
  • Την ημέρα, που γιορτάζει ο Άγιος του παιδιού σου, αν θέλεις να κάνεις γλέντι, να γιορτάσεις τον Άγιο, πώς πρέπει να κάνεις; Εγώ σου λέω: Γίνεται γλέντι Θεϊκό, μα γίνεται και διαβολικό. Θεϊκό γλέντι είναι: Δώσε ένα γρόσι του παπά σου να σε μνημονεύσει στην Λειτουργία. Με άλλο γρόσι πάρε κερί, λιβάνι και λάδι και σύρτα στην Εκκλησία να τα κάψουν εμπρός στον Άγιο. Και άλλο ένα γρόσι μοίρασέ το κρυφά ελεημοσύνη. Αυτό είναι το Θεϊκό γλέντι. Και να διαβάσεις το Συναξάρι του Αγίου, να ακούει το παιδί σου και να του πείς: «Ακούς, παιδί μου, τί έκανε ο Άγιός σου; Έτσι να κάνεις και εσύ». Ακούγοντας το παιδί σου τέτοια θαύματα, ζηλεύει και λέει: «Αχ, πότε θα γίνω και εγώ σαν τον Άγιό μου!». Διαβολικό γλέντι είναι: Να πάρεις ένα πρόβατο, να το μαγειρέψεις και να φωνάξεις τους φίλους σου και τους συγγενείς σου. Και να τρώτε, να πίνετε, να μεθάτε. Εμείς ελπίζουμε να σωθούμε στο όνομα του Χριστού. Η ευγένειά σας, ποιό θέλετε καλύτερα; Το Θεϊκό ή το διαβολικό γλέντι; Το θεϊκό. Λοιπόν, αν θέλετε, έτσι να κάνετε. (Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός)
  • Όποιος διατηρεί τη ζωή του καθαρή από βρωμιά και κηλίδα, γιορτάζει καθημερινά, πανηγυρίζει πάντοτε, ακόμα και όταν δεν είναι μέρα γιορτής και όταν ακόμη δεν βρίσκεται σε Ναούς Μαρτύρων, ακόμα και όταν κάθεται στο σπίτι του. Είναι δηλ. δυνατόν, να γιορτάζει κάποιος και μόνος του τη γιορτή των μαρτύρων, γιατί η γιορτή εξαρτάται από την καθαρή συνείδηση. Αν έχεις καθαρή συνείδηση, τότε πάντοτε έχεις γιορτή. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Λένε μερικοί: πώς θα δείξουμε τη χαρά μας σε μια μεγάλη εορτή π.χ. Πάσχα, Χριστούγεννα, εορτή ενός Αγίου, από το να την εορτάζουμε, στήνοντας πανηγύρια χορεύοντας και τραγουδώντας; Αυτές είναι ανόητες προφάσεις... Οι εορτές και τα πανηγύρια των Αγίων γίνονται παρά μόνο, να ακουστούν τα κατορθώματα των Αγίων και κατά το δυνατόν για τον καθένα, να τους μιμηθούμε και να διορθώσουμε τη ζωή μας. Γνώριζε λοιπόν Χριστιανέ, ότι όταν διοργανώνεις χορούς και τραγούδια, δεν τιμάς και δοξάζεις τον Άγιο, αλλά τον ατιμάζεις, διότι όλα αυτά είναι πομπές του διαβόλου και γίνεσαι έτσι μιμητής του διαβόλου και όχι των Αγίων... (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)
  • Τιμή Αγίου, μίμηση Αγίου. (Μέγας Βασίλειος)
  • Όταν γιορτάζεις την ονομαστική σου γιορτή, γιόρταζε με σκοπό να πετύχεις έλεος από το Θεό με την πρεσβεία του Αγίου σου. (Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος)
  • Τότε θα γιορτάσεις σωστά, προς δόξα Θεού και ψυχική σου σωτηρία, όταν απέχεις από τα πάθη καθώς και αν ασκείς τις αρετές, που είναι αντίθετες στα πάθη. Αν την ημέρα της εορτής δελεάζεσαι από τα πάθη και τις κακίες σου, τότε την πανήγυρη δεν την αφιερώνεις στον Θεό, αλλά στον διάβολο. (ΆγιοςΙωάννηςτηςΚροστάνδης)
  • Όταν πλησιάζουν μεγάλες γιορτές, πρέπει να προσέχεις ιδιαίτερα. Πρώτα από όλα ο εχθρός προσπαθεί να ψυχράνει την καρδιά σου, για να μην καταλάβεις το νόημα της γιορτής και να μην την γιορτάσεις, με την ψυχική διάθεση που επιβάλλεται να έχει ο Χριστιανός. Επιδρά πάνω μας, είτε με την γενικότερη πανηγυρική διάθεση, είτε με τα πλούσια φαγητά που φάγαμε. Εκτοξεύει εναντίον μας τα πύρινα βέλη του, που κατευθύνονται στην καρδιά μας και φλέγει ολόκληρο τον άνθρωπο. Τότε μέσα μας ξεσηκώνονται λογισμοί, πονηροί και βλάσφημοι, που μας κάνουν να νοιώθουμε αποστροφή, προς το αληθινό νόημα της γιορτής. Πρέπει αμέσως να δοθούμε στην προσευχή με συντριβή, για να ξεπεράσουμε τις παγίδες του εχθρού. (Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης)
  • Στη διάρκεια της γιορτής, ο εχθρός διάβολος, προσπαθεί πάντα να δημιουγήσει κάποια δυσχέρεια, κάποια θλίψη. Σε άλλον χτύπημα, σε άλλον προσβολή, σε όλους κάτι προσπαθεί να καταφέρει, λόγω της γιορτής. Και όσο πιο προσεκτικά ζείτε εσείς, τόσο δυνατότερα εξοπλίζεται ο εχθρός και ιδίως στην γιορτή κάτι θα σας επιδαψιλεύσει. Αυτό πρέπει πάντα να το περιμένετε, να είστε έτοιμοι για όλα. Ο Κύριος όμως είναι ελεήμων και στη διάρκεια της γιορτής απονέμονται και δώρα. Κάτι θα πάρετε και εσείς, μόνο που αυτό θα το αντιληφθείτε ίσως και 40 χρόνια αργότερα... Τότε θα έχετε μάθει τι δώρο σας έστειλε σε εκείνη την γιορτή ο Κύριος. (ΌσιοςΒαρσανούφιοςτηςΌπτινα)
  • Αν δεν υπάρχει απόλυτη ανάγκη, τις γιορτινές μέρες, δεν θα πρέπει να εργάζεστε. Την γιορτή θα πρέπει να την σέβεστε και να την τιμάται. Την ημέρα αυτήν, θα πρέπει να την αφιερώνετε στον Θεό: θα πρέπει να πηγαίνετε στην Εκκλησία, στο σπίτι να προσεύχεστε και να διαβάζετε την Αγία Γραφή και τα έργα των Αγίων Πατέρων, να κάνετε καλές πράξεις. (Όσιος Νίκων της Όπτινα)
  • Αλίμονο σε εκείνους τους άμυαλους και ασεβέστατους, που τραγουδούν και χορεύουν στις εορτές των Αγίων και δεν καταλαβαίνουν οι τυφλωμένοι και οι ανόητοι την αμαρτία τους. Ποιά υποχρέωση σας έχει ο Άγιος εκείνος, αν του πάτε μια λαμπάδα ή άλλο τάξιμο και στην συνέχεια όχι μόνο δεν κάθεστε στην Ακολουυθία, όπως οφείλετε, αλλά βγαίνετε έξω και αρχίζετε το χορό και κάνετε έξω από την Εκκλησία, γιορτή στους δαίμονες; (Μοναχός Αγάπιος Λάνδος Κρήτης)
  • Οι διάφορες εορτές που γίνονται, εορτή των κερασιών, εορτή του καρπουζιού, εορτή των ανθέων κ.ά. είναι καθαρά ειδωλολατρικές εορτές, στις οποίες ταυτοχρόνως μεθοδεύεται, στο να καταργηθούν οι Χριστιανικές εορτές. (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Όποιος καταφρονεί την Αγία ημέρα της Κυριακής, τον Κύριο καταφρονεί και ο Κύριος αυτόν, διότι η Κυριακή ημέρα, είναι ο ίδιος ο Κύριος. Και οποίος τιμά την Κυριακή, τον Κύριο τιμά. Οποίος πάλι τιμά τη μνήμη των Αγίων και οποίος γιορτάζει τις μνήμες αυτών, βοηθούν και οι Άγιοι αυτόν, διότι μεγάλη παρρησία έχουν προς το Θεό και ό,τι ζητήσουν, τους το δίνει ο Κύριος. Όποιος δεν τιμά την ημέρα της Κυριακής, Θεού πρόσωπο δεν πρόκειται να δει, ούτε ελπίδα σωτηρίας έχει... (Αποκαλύψεις Αγγέλου σε έναν ευσεβή πιστό)
  • Αλήθεια πόσοι από εσάς γνωρίζεται που είναι αφιερωμένη η κάθε ημέρα της εβδομάδας;

Η Κυριακή είναι αφιερωμένη στην Ανάσταση του Κυρίου.

Η Δευτέρα είναι αφιερωμένη στους Αγίους Ταξιάρχες.

Η Τρίτη είναι αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή.

Η Τετάρτη είναι αφιερωμένη στην Σταύρωση του Κυρίου και στην Υπεραγία Θεοτόκο.

Η Πέμπτη είναι αφιερωμένη στους Αγίους Αποστόλους και τον Άγιο Νικόλαο.

Η Παρασκευή είναι αφιερωμένη στην Σταύρωση του Κυρίου.

Το Σάββατο είναι αφιερωμένο στους Αγίους Πάντες.

  • Κυριακή κοντή γιορτή.