Περί παγίδας

  • Οορύσσωνβόθρονειςαυτόνεμπεσείται, καιοιστώνπαγίδαεναυτήαλώσεται. [Εκείνος που σκάπτει λάκκο για τον άλλον, θα πέσει ο ίδιος μέσα. Και όποιος στήνει παγίδα εις βάρος άλλων, θα συλληφθεί μ' αυτήν ο ίδιος.] (Σοφία Σειράχ 27,25-27)
  • Οορύσσωνβόθροντωπλησίονεμπεσείταιειςαυτόν. [Εκείνος που σκάβει λάκκον για τον άλλον, θα πέσει ο ίδιος μέσα σε αυτόν.] (Παροιμίες 26,27)
  • Πόσο πονηρός είναι ο εχθρός! Δεν μας δένει με δεσμά που εμείς μισούμε, αλλά με δεσμά που μας αρέσουν και έτσι χαιρόμαστε δεμένοι! (ΆγιοςΙσαάκοΣύρος)
  • Σε όλες τις κατά Θεό προσπάθειές μας, τρεις λάκκους (παγίδες) μας σκάπτουν υπούλως οι δαίμονες. Αρχικά αγωνίζονται, να μην κατορθωθεί το αγαθό. Έπειτα, αφού νικηθούν στο πρώτο σημείο, αγωνίζονται ώστε το αγαθό που κατορθώθηκε, να μην είναι καθ΄ όλα θεάρεστο. Όταν όμως και σ΄αυτόν τον στόχο αποτύχουν οι δαίμονες, τότε πλησιάζουν αθόρυβα στην ψυχή μας και μας μακαρίζουν, ότι σε όλα πολιτευόμεθα όπως θέλει ο Θεός. Αντίπαλος του πρώτου πολέμου, είναι η συστηματική μέριμνα του θανάτου, του δευτέρου η υποταγή και η εξουδένωση και του τρίτου η έντονη και συνεχής αυτομεμψία. (Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος)
  • Όπως οι ληστές κρύβονται σε σκοτεινά μέρη, για να ληστέψουν περαστικούς, έτσι και ο διάβολος κρύβεται πίσω από τις απολαύσεις, για να κυριεύσει την ψυχή μας. (ΜέγαςΒασίλειος)
  • Αν ο διάβολος μας έδινε το φαρμάκι του με κάποιο πικρό βότανο, δεν θα το πίναμε. Επειδή όμως μας το δίνει με το μέλι των ηδονών, το παίρνουμε ευχάριστα. (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)
  • Βλέπεις, αν θέλεις να ζεματίσεις έναν βάτραχο, πρέπει να του ρίξεις λίγο-λίγο το ζεματιστό νερό. Αν τον ρίξεις απότομα όλο μαζί, πετιέται και φεύγει, γλυτώνει. Ενώ, αν του ρίξεις λίγο καυτό νερό, στην αρχή θα το τινάξει λίγο από την πλάτη του και μετά θα το δεχτεί. Αν του ρίξεις ακόμη λίγο, πάλι θα το τινάξει λίγο και σιγά-σιγά θα ζεματιστεί, χωρίς να το καταλάβει. ''Βρε, βάτραχε, αφού σου έρριξε λίγο καυτό νερό, σήκω και φύγε!'' Δεν φεύγει... Φουσκώνει-φουσκώνει και μετά ζεματιέται. Έτσι κάνει και ο διάβολος: μας ζεματίζει λίγο-λίγο, και τελικά, χωρίς να το καταλάβουμε, βρισκόμαστε ζεματισμένοι!... (ΆγιοςΠαϊσιοςοΑγιορείτης)
  • Ο διάβολος πολλές φορές, μας κοροϊδεύει και με τον εξής τρόπο: την μεν Εικόνα του Αγγέλου, να την προσκυνούμε με μεγάλη ευλάβεια, τον ένσαρκο όμως Άγγελο, τον πλησίον μας, που είναι Εικόνα Θεού, να τον πληγώνουμε, να τον βρίζουμε κ.λ.π. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Ο εχθρός δεν μας πολεμάει φανερά, αλλά με τεχνάσματα. Χρησιμοποιεί πονηριά για να παραπλανήσει και με δόλιες επινοήσεις προσπαθεί να μας καταβάλλει. Διότι αν μας έλεγε φανερά να φύγουμε από τον Χριστό, θα προφυλαγόμασταν εύκολα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Το σπουργίτι, ακόμα και αν δεν έχει συλληφθεί ολόκληρο, αλλά από ένα μόνο μέρος, από το πόδι του, βρίσκεται υπό την εξουσία εκείνου που έβαλε την παγίδα. Έτσι και εμείς. Και αν ακόμα δεν κατεχόμαστε σε όλα τα πάθη, αλλά είμαστε παγιδευμένοι μόνο σε ένα πάθος, βρισκόμαστε και πάλι παγιδευμένοι από τον διάβολο. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Να παρατηρούμε με μεγάλη οξύτητα τα τεχνάσματα και τους δόλους και τα κακούργα σχέδια του εχθρού, που φροντίζει και κάνει τα πάντα, ώστε όλους να τους οδηγήσει στην απώλεια. Έτσι ο σατανάς σ' εκείνους που προσεύχονται υποκρίνεται ότι συμπροσεύχεται, με σκοπό να τους εξαπατήσει με την πρόφαση της προσευχής και να τους προξενήσει την έπαρση. Σ' όσους νηστεύουν, υποκρίνεται ότι νηστεύει μαζί τους, θέλοντας να τους παρασύρει στην οίηση της νηστείας. Σ' εκείνους που έχουν γνώση των Γραφών κάνει τα ίδια, επιθυμώντας να τους βγάλει με το πρόσχημα της γνώσεως, από τον ορθό δρόμο. Σ' εκείνους που αξιώθηκαν να τους αποκαλυφθεί θείο φως, ενεργεί παραπλήσια, μετασχηματίζεται δηλαδή σε φωτεινό άγγελο, για να τους απατήσει παρουσιάζοντας το δικό του ψεύτικο φως και να τους φέρει κοντά του. Και γενικά, έτσι διαφορετικά εμφανίζεται στον καθένα, παίρνοντας την κατάλληλη μορφή, ώστε με την ομοιότητα να κάνει τον καθένα υποχείριο και να τον οδηγήσει στην απώλεια με ευλογοφανή πρόφαση. Και κοίταξε, μέχρι ποιό σημείο φτάνει και τολμά ο αλαζόνας σατανάς: θέλει να καταβάλλει και εκείνους που έχουν ήδη το Θεό με επίγνωση της αλήθειας. (ΆγιοςΜακάριοςοΑιγύπτιος)
  • Η αλεπού είναι ένα πολυμήχανο και πονηρό ζώο. Όταν πεινάσει και δεν βρίσκει τι να φάει, πηγαίνει σε ζεστούς τόπους, πέφτει ανάσκελα και κάνει την ψόφια. Έτσι καθώς κατεβαίνουν τα όρνια, για να την κατασπαράξουν, εκείνη πηδά ξαφνικά και τα πιάνει. Το ίδιο τέχνασμα, κάνει και ο διάβολος, για να παγιδεύσει τους πιστούς. Παρουσιάζει ένα σωρό αμαρτίες σαν αθώες και ακίνδυνες απολαύσεις και ξαφνικά ο Χριστιανός παρασυρόμενος στα διάφορα πάθη, γίνεται δέσμιος του και χάνεται οριστικά. (ΆγιοςΕπιφάνιος)
  • Οι δαίμονες συνηθίζουν να αποτραβιούνται με δόλο προσωρινά, για να ξεθαρρευτεί ο άνθρωπος, νομίζοντας ότι έγινε απαθής και να αφήσει τον εαυτόν του απρόσεκτο. Και τότε ξαφνικά, πηδούν στην ταλαίπωρη ψυχή του και την αρπάζουν σαν σπουργίτι. Και αν την νικήσουν, την ρίχνουν σε κάθε αμάρτημα, χειρότερο από εκείνα, για τα οποία ζητούσε πρωτύτερα συγχώρηση. Ας σταθούμε λοιπόν με φόβο Θεού και ας φυλάξουμε την καρδιά μας, εκτελώντας την άσκησή μας κρατώντας τις αρετές, που αποτελούν εμπόδιο στην κακία των εχθρών δαιμόνων. (Άγιος Ησαϊας ο Αναχωρητής)
  • Εκείνος που λέει ότι γνωρίζει όλες τις τέχνες και τις απάτες του διαβόλου, μας δείχνει ότι δεν γνωρίζει τέλεια τον εαυτόν του. Όταν ο νους απαλλαγεί από τις σωματικές φροντίδες, βλέπει ανάλογα τις πανουργίες των εχθρών. (Άγιος Μάρκος ο Ασκητής)
  • Τα πονηρά πνεύματα πολεμούν τον άνθρωπο με τόση πανουργία, ώστε οι λογισμοί και οι φαντασιώσεις που βάζουν μέσα του, να φαίνονται ότι γεννιούνται, από την ίδια την ψυχή του και όχι ότι προέρχονται απ' αυτά τα πνεύματα, που ενεργούν κρυφά και προσπαθούν νσ παραμείνουν απαρατήρητα. Για να πολεμήσεις με τον εχθρό, πρέπει απαραίτητα να τον δεις. Αν δεν βλέπεις τα πονηρά πνεύματα, δεν μπορείς να τα πολεμήσεις. Μπορείς μόνο να τα φαντάζεσαι και να υποτάσσεσαι δουλικά σ' αυτά. (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
  • Όλη η πανουργία του διαβόλου συνίσταται, στο να υποκινεί τους ανθρώπους στην αγάπη για τον κόσμο και τα εγκόσμια, δηλαδή στην ματαιοδοξία, στα πλούτη, στη δόξα, στις τιμές και τις επίγειες απολαύσεις, ώστε να απομακρυνθούν οπό τον Θεό, να περιφρονήσουν την ψυχή και τις ανάγκες της και να μην σκέφτονται την αιωνιότητα, τον Θεό και την ένωση μαζί Του. (Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης)
  • Πολλές είναι οι απάτες των δαιμόνων, προκειμένου να χαλαρώσουμε τον αγώνα μας και να πέσουμε σε αμέλεια. Γι' αυτό άλλοτε μας προκαλούν ένα παλμικό πόνο στα χέρια και στα πόδια, σαν γρονθοκόπημα, αλλά και δυνατές σουβλιές σε ολόκληρο το σώμα. Άλλοτε μας προκαλούν πόνο στο λαιμό, λες και κάποιος μας σφίγγει με κάποια τανάλια, αλλά και πόνο στο κεφάλι για να μας επιφέρουν σκοτισμό στο νου. Συνάμα φέρνουν στενοχώρια και δυσφορία. Ενώ σε αυτούς που είναι ιδιαίτερα εμπαθείς, εξάπτουν τα πάθη, με το να μας αγγίζουν τα μέλη του σώματός μας! (Όσιος Παϊσιος Βελιτσκόφσκυ)
  • Ο διάβολος έχει 2 όπλα, με τα οποία δίνει τη χαριστική βολή στον αμαρτωλό άνθρωπο. Για τους ευαίσθητους έχει το όπλο της απογνώσεως και της απελπισίας και για τους αναίσθητους έχει το όπλο της ραθυμίας και της επαναστάσεως. Ο διάβολος πλησιάζει τους ευαίσθητους ανθρώπους και τους σπέρνει λογισμούς του τύπου: Τι είναι αυτό που έκανες, τώρα δεν υπάρχει για σένα ελπίδα σωτηρίας, κανείς δεν μπορεί να σε σώσει! Τους αναίσθητους αντίθετα τους λέει: Έλα καημένε, καλός είσαι! Και τί έκανες στο κάτω-κάτω για να μετανιώσεις; Δεν σκότωσες και κανέναν! Μακάρι να ήταν όλοι σαν και σένα!!! (ΓέρονταςΕφραίμτης Αριζόνας)
  • Πρέπει να μαθαίνεις τις πανουργίες του πειρασμού, για να γλιτώσεις, ώστε να μην μπορεί να σε βλάψει. Και προσοχή: Όταν δεν μπορεί να μας ρίξει στις πράξεις, μας ρίχνει με τους λογισμούς. Προσπαθεί να ρίχνει τον άνθρωπο και μετά του φέρνει ελεγκτικούς λογισμούς, για να τον ρίξει στην απελπισία. Να τα γνωρίζεις αυτά... Ποτέ, το τονίζω, να μην δεχθείς απελπισία και για τίποτε. Και στους λογισμούς που έρχονται από τον πειρασμόν να λες: ''Και στη κόλαση να πάω, σε καλύτερη θέση από σένα θα είμαι! Δεν φοβάμαι, διότι εγώ μπορώ να μετανοήσω και ο Θεός είναι όλος Αγάπη''. Ποτέ και για τίποτα απελπισία! (ΓέρονταςΙερώνυμοςτηςΑιγίνης)
  • Την πονηριά του διαβόλου δεν την καταλαβαίνουμε εύκολα και ας αφήσουμε τα πολλά λόγια, γιατί όλοι μας κάθε μέρα, την πατάμε την μπανανόφλουδα. Ο διάβολος εκμεταλλεύεται την πνευματική μας απειρία. (π. Στέφανος Αναγνωστόπουλος)
  • Οι κλέφτες παλιά, πεταλώνανε τα άλογά τους ανάποδα, ώστε να παραπλανούν τους διώκτες τους, που έψαχναν τα χνάρια τους. Το ίδιο κάνει και ο σατανάς: Φοράει τα παπούτσια του ανάποδα και μας μπερδεύει. Και όταν μπαίνει στην καρδιά μας και όταν προσποιείται, ότι τάχα φεύγει. Γι' αυτό χρειάζεται καλό λαγωνικό, για να τον πιάσεις. Το καλό λαγωνικό, είναι ο καλός εξομολόγος. (π. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος)
  • Ο διάβολος μας πολεμάει με 3 όπλα: τον άλογο θυμό, την παράλογη επιθυμία και την προπετή - αυθάδη φαντασία. Και εμείς θα αντιτάξουμε σ΄αυτά, αντίστοιχα 3 όπλα: την προσευχή, την νηστεία και την πίστη. (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Οι μεθοδείες που χρησιμοποιεί ο διάβολος είναι: α) η συκοφαντία όπως έκανε με τους Πρωτοπλάστους, που τους είπε, ότι ο Θεός τους απαγόρεψε να φάνε από τον απαγορευμένο καρπό, διότι έτσι θα γινόντουσαν θεοί β) ο μετασχηματισμός του, όπως συμβαίνει στα όνειρα και στα οράματα, προκειμένου να ξεγελάσει τον άνθρωπο γ) η τρομοκρατία με την εμφάνισή του και τους θορύβους, προκειμένου να εκφοβίσει τον άνθρωπο δ) παρουσιάζει τα αμαρτήματα πολύ μικρά στον άνθρωπο και όταν τα διαπράξει ο άνθρωπος, τότε τα μεγαλοποιεί (γι' αυτό και λέγεται ο διάβολος μυρμηγκολέων), ώστε να τον απελπίσει ε) χρησιμοποιεί την μέθοδο την αναταλλαγής δηλ. τι θα με δώσεις άνθρωπε για να σου δώσω εγώ, όπως συμβαίνει π.χ. στα μέντιουμ, όπου ικανοποιείται το αίτημα, αλλά δεσμεύεται η ψυχή εκείνου που τα επισκέπτεται στ) χρησιμοποιεί την μέθοδο της υπερβολής, μέσω των δεξιών λογισμών, ώστε ο άνθρωπος να κάνει αδιάκριτο πνευματικό αγώνα και ζ) πολεμάει τον καθένα, στο αδύνατό του σημείο, στην ''αχίλλειο πτέρνα'' του, που είναι διαφορετική για κάθε άνθρωπο. (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Ο διάβολος δεν σε πολεμάει εξαρχής. Σε αφήνει να μπεις στην Εκκλησία, να προχωρήσεις και κατόπιν ξεκινά τον πόλεμό του. Δεν βιάζεται. Είναι πονηρός. Πρώτα σε αφήνει να ξεθαρρέψεις. Κινείται όπως οι Τούρκοι στην Μικρασιατική καταστροφή. Οι Τούρκοι άφησαν τους Έλληνες να προχωρήσουν μέχρι το Εσκί- Σεχίρ- Αφιόν- Καραχισάρ και κατόπιν τους αποδεκάτισαν. Η υπακοή των στρατιωτών Ελλήνων στους αξιωματικούς τους, τους κατέστρεψε. Έλεγε ο Κεμάλ Ατατούρκ: «Κρίμα τέτοιος ελληνικός στρατός να πάει χαμένος». Αν έμεναν μέχρι την Σμύρνη, δεν θα πάθαιναν τίποτε. Όμως, όποιος απλώνεται πολύ γρήγορα μαζώνεται. Όποιος πάει για τα πολλά χάνει και τα λίγα. Χρειάζεται σύνεση και στρατηγική για να νικήσεις τον εχθρό. (Αρχιμ. ΑρσένιοςΚωτσόπουλος)
  • 3 τρόπους μεταχειρίζεται ο διάβολος, για να παρασύρει τον άνθρωπο στην αμαρτία: την λήθη, την αμέλεια και την κακή επιθυμία. Όταν η λησμοσύνη καταλάβει την ψυχή, εκείνη αμέσως γεννά την αμέλεια και η αμέλεια γεννά την κακή επιθυμία. Αν δεν ξεχνούσαμε με τόση ευκολία τον Θεό και τον προορισμό μας, δεν θα παραμελούσαμε την σωτηρία μας και δεν θα μας άφηνε ποτέ η Θεία Χάρη να παρασυρθούμε από τις παράλογες επιθυμίες, που φωλιάζουν μέσα μας. (Πατέρες της Εκκλησίας)
  • Ο διάβολος μας ραντίζει με ένα ''σπρεϋ'', για να μας προκαλέσει μια ζαλάδα και έναν πονοκέφαλο και να μην μπορούμε να ανοίξουμε τα μάτια μας, ώστε να μας κρατήσει μακριά από το καθήκον μας (πνευματικό και υλικό). Χρειάζεται τότε ο άνθρωπος να διακρίνει, ότι είναι τέχνασμα αυτού, να σταυρωθεί και να πει: Θεέ μου, βοήθησέ με! (Παναγόπουλος)
  • Ο σατανάς είναι έμπορος οπτικών ειδών. Μας βάζεις να φοράμε δικά του γυαλιά, με τα οποία βλέπουμε τα ελαττώματα των άλλων μεγεθυσμένα, ενώ τα δικά μας λάθη, τα σμικρύνει. (Παναγόπουλος)
  • Υπάρχει μια μεγάλη παγίδα του διαβόλου, όπου ο διάβολος σου βάζει μια ιδέα, πως έχεις υπερφυσικές ικανότητες. Π.χ. είσαι στο σπίτι και σου βάζει την ιδέα - λογισμό, πως μετά από λίγο θα δεις έναν θείο σου, που έχεις καιρό να τον δεις. Αυτό για τον διάβολο, είναι παιχνιδάκι, είναι πανεύκολο. Καθότι είναι πνεύμα, έχει δει ότι ο θείος έχει κατέβει από το λεωφορείο και κατευθύνεται προς το σπίτι σου. Σου μεταφέρει το μήνυμα και όταν μετά από λίγο εμφανίζεται ο θείος, μένεις κατάπληκτος, με την δήθεν υπερφυσική ικανότητα που έχεις... Και πλανά τον άνθρωπο. (Γιώργος - πρώην Σατανιστής)
  • Η πιο μεγάλη πονηριά του διαβόλου είναι να μας πείσει ότι δεν υπάρχει. (Μποντλέρ)
  • Το λιοντάρι δεν ξέρει να προστατευτεί από παγίδες και η αλεπού δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τους λύκους. Πρέπει να είσαι λοιπόν αλεπού, για να αναγνωρίζεις τις παγίδες και λιοντάρι, για να τρομάζεις τους λύκους... (Μακιαβέλλι)
  • Μην καταπιείς το δόλωμα της ηδονής, μέχρι να βεβαιωθείς, ότι δεν υπάρχει αγκίστρι από πίσω του. (Τζέφερσον)
  • Ο άνθρωπος είναι το μόνο είδος αρπακτικού, που στήνει μόνος του την παγίδα του, τη δολώνει και μετά πέφτει ο ίδιος μέσα σ' αυτήν... (Στάϊνμπεκ)
  • Η γριά η αλεπού, δεν πιάνεται με παγίδα.
  • Όποιος σκάβει το λάκκο τ' αλλουνού, πέφτει ο ίδιος μέσα.
  • Το τυρί το είδες, τη φάκα δεν την είδες;
  • Πιάστηκε σαν τον ποντικό στη φάκα.
  • Κάποιο λάκκο έχει η φάβα.
  • Τζάμπα τυρί υπάρχει μόνο μέσα στην ποντικοπαγίδα. (Αμερικανικήπαροιμία)