Περί παρθενίας

  • Είναι άξιος κοροϊδίας αν κάποιος προστατεύει παρθένα τα γεννητικά του όργανα και δεν προστατεύει έτσι την γλώσσα, την όραση, την ακοή, τα χέρια και την καρδιά του! (ΙερόςΧρυσόστομος)
  • Η ψυχή που ασκεί την παρθενία, πρέπει να είναι αγνή στο σώμα και στο πνεύμα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Έστω και αν είσαι εγκρατής, έστω και αν είσαι παρθένος, θα παραμείνεις εκτός του Θείου Νυμφώνα, αν δεν έχεις ελεημοσύνη. Η φωτιά είναι η παρθενία, ενώ το λάδι είναι η ελεημοσύνη. Στο λυχνάρι, αν δεν έχει λάδι να στάζει, εξαφανίζεται η φωτιά. Έτσι και η παρθενία εξαφανίζεται, χωρίς την ελεημοσύνη. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο πόλεμος για την διατήρηση της παρθενίας είναι καθημερινός και δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσει. Είναι χειρότερος από τον βαρβαρικό πόλεμο αυτός ο πόλεμος. Διότι ο πόλεμος με τους βαρβάρους, έχει κάποια διακοπή, όταν συνάπτεται εκεχειρία. Στην περίπτωση όμως του πολέμου για την παρθενία, δεν υπάρχει διακοπή. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Έχει βέβαια θλίψεις και αυτός ο βίος της παρθενίας, αλλά εν συγκρίσει προς τις δοκιμασίες του γάμου, δεν πρέπει ούτε καν να τις ονομάσουμε θλίψεις. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Το κατόρθωμα της παρθενίας είναι χάρισμα υπερφυσικό και όχι ανθρώπινο. Είναι τόσο μεγάλη η παρθενία, ώστε ούτε στην Καινή Διαθήκη δεν επιβλήθηκε ως υποχρέωση, ακριβώς για την υπεροχή της, έναντι των άλλων αρετών. Ακόμα και ο Μωϋσής, δεν την τόλμησε. Ο Μωϋσής, ο μεγάλος εκείνος άνθρωπος, το αποκορύφωμα των Προφητών, ο γνήσιος φίλος του Θεού, που είχε τόση παρρησία στον Θεό, ώστε κάποτε απέσπασε 600.000 ανθρώπους που είχαν κριθεί ένοχοι τιμωρίας. Αυτός ο τόσο μεγάλος και δυνατός Μωϋσής, που διέταξε την θάλασσα, που έσχισε το πέλαγος, που έσπασε το βράχο, που υπέδειξε μύρια τόσα θαύματα, αλλά και πολλά κατορθώματα αρετής, αυτός ο Μωϋσής, κατέφυγε σε γάμο και δεν μπόρεσε ούτε καν να προσβλέψει στον αγώνα της ισόβιας παρθενίας. Ασφαλίστηκε στο λιμάνι του γάμου και δεν τόλμησε να ανοιχτεί στο πέλαγος της παρθενίας... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Για την αγνότητα είναι υποχρεωμένος ο νέος να περπατά πάνω σε αναμμένα κάρβουνα και να μην καίγεται, να βαδίζει πάνω σε ακονισμένο ξίφος και να μην ματώνει. Τόσο μεγάλη είναι η ορμή της επιθυμίας, όσο είναι και η δύναμη της φωτιάς και του σιδήρου. Αν επομένως η ψυχή δεν είναι καλά προετοιμασμένη, ώστε να μην υποχωρεί μπροστά στις απαιτήσεις της σαρκικής επιθυμίας, θα αυτοκαταστραφεί γρήγορα. Χρειαζόμαστε λοιπόν σκέψη καθαρή, σαν το διαμάντι, μάτι ακοίμητο, υπομονή μεγάλη, ισχυρά ψυχικά τείχη. Και πάνω από όλα χρειαζόμαστε βοήθεια από ψηλά. Και πώς θα την ελκύσουμε αυτήν; Όταν συνεισφέρουμε όσα εξαρτώνται από εμάς δηλ. καθαρή σκέψη, εντατική νηστεία και αγρυπνία, ακριβή τήρηση των Θείων εντολών και προπάντων, να μην έχουμε εμπιστοσύνη στον εαυτόν μας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Παρθένος δεν είναι αυτός, που δεν είχε ποτέ σωματική επαφή, αλλά εκείνος, που ντρέπεται ακόμα και το ίδιο του το σώμα να δει γυμνό. (ΆγιοςΙσαάκοΣύρος)
  • Γυναίκα δεν γνώρισα, αλλά και παρθένος δεν είμαι. (Μέγας Βασίλειος)
  • Μάτι που πορνεύει δεν φυλάει παρθενία. (Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος)
  • Παρθένα, να είσαι παρθένα και στα αυτιά και στα μάτια και στη γλώσσα. Γιατί όλες οι αισθήσεις, είναι εύκολες στην αμαρτία. (Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος)
  • Είναι μεγάλη ειρωνεία ο άνθρωπος να είναι παρθένος στα γεννητικά του όργανα και να μην παρθένος στις υπόλοιπες αισθήσεις του. (Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης)
  • Μόνο ο Ιωάννης από τους Αποστόλους καλείται παρθένος, διότι, όπως φαίνεται, μόνος αυτός φύλαξε σ' όλο του τον βίο παρθένα και τα δύο και την ψυχή και το σώμα και το νου και την αίσθηση. Την μεν παρθενία του σώματος βέβαια, λίγοι μεν την κράτησαν, την γνωρίζουν δε σχεδόν όλοι. Της ψυχής όμως ακριβής παρθενία, είναι η προς κάθε κακία ασυμβίβαστη γνώμη. Ώστε με το προσωνύμιο τούτο προσμαρτυρείται στον Ιωάννη, η σχεδόν αναμαρτησία. Γι' αυτό και έγινε αγαπημένος στον μόνο εκ φύσεως αναμάρτητο Χριστό και τούτο το επώνυμο μόνο αυτός από όλους το απέκτησε. (Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς)
  • Η παρθενία μπορεί να χαθεί από μια σκέψη. (ΆγιοςΙερώνυμος)
  • Μην επιβάλλεις σε κανέναν το ζυγό της παρθενίας, γιατί το απόκτημα αυτό είναι επισφαλές και φυλάσσεται δύσκολα, όταν γίνεται αναγκαστικά. (Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος)
  • Ευωδιάσατε την ζωήν, την ψυχήν και το σώμα σας, με την αγνεία και την παρθενία. Δεν είδα εγώ άλλο που να αρέσει τόσο στον γλυκύς Ιησού και στην Πανάχραντο Μήτηρ Του, όσο η αγνεία και παρθενία. (ΓέρονταςΙωσήφοΗσυχαστής)
  • Εάν πούμε ότι ο νους είναι ένα μαχαίρι, τότε η παρθενία του σώματος είναι η λίμα με την οποία κρατούμε υπερακονισμένο το μαχαίρι. Και ο νους μας διατηρείται ''ξυράφι''... (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Δεν βοηθάει η σωματική παρθενία στον άνθρωπο, εάν δεν υπάρχει και η πνευματική παρθενία, που είναι η ταπείνωση της ψυχής. (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Το πολυτιμότερο πράγμα που έχει ο άνθρωπος από υλικής απόψεως, στους μεν άνδρες είναι το σπέρμα, στις δε γυναίκες είναι το ωάριο που συμβάλλουν στην διαιώνιση του είδους. Όταν το σπέρμα και το ωάριο ξοδεύονται στις αμαρτίες, τότε έχουμε μολυσμό του σώματος. Αντίθετα όταν αυτοί οι ''θησαυροί'', όσο περισσότερο κρατούνται μέσα στο σώμα, χωρίς να γίνεται η αμαρτία, τόσες περισσότερες καταθέσεις κάνει ο άνθρωπος στην τράπεζα της παρθενίας του Θεού. (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Η Αγία Γραφή και ο λόγος του Θεού δέχονται εν απολύτη εννοία παρθενία στον Προφήτη Ηλία, τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή, τον Ευαγγελιστή Ιωάννη και την Παναγία. Κανένα άλλο πρόσωπο. Θα τρομάξυμε! Αλλά, εάν ένας Μέγας Βασίλειος, ασκητικότατος και αυστηρότατος να λέει: «Καί γυναίκα αγνοώ και παρθένος ουκ ειμί!», εγώ τι μπορώ να πω... (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Μάτι που βλέπει πονηρά, δεν φυλάττει παρθενία. (Πατέρες της Εκκλησίας)
  • Η παρθενία της σάρκας, ανήκει σε ένα μικρό αριθμό ανθρώπων, ενώ η παρθενία της καρδιάς, πρέπει να είναι γεγονός για όλους. (Παύλος Ευδοκίμωφ)