Περί ιεραποστολής

  • Ο μεν θερισμός πολύς, οι δε εργάται. [Ο μεν θερισμός είναι πολύς (πολλοί δηλαδή είναι εκείνοι που έχουν την ανάγκη και την διάθεση να δεχτούν τα λόγια της σωτηρίας) αλλά οι πνευματικοί εργάτες είναι λίγοι.] (ΚατάΜατθαίον 9,37)
  • Όπως η ζύμη αδυνατεί εξαιτίας της μικρής ποσότητας, αλλά υπερισχύει εξαιτίας της θερμότητας που περιέχει και της δυνάμεως της φύσεώς τους, έτσι ακριβώς και εσείς θα μπορέσετε, αν θέλετε, να επαναφέρετε πολλούς στην πίστη σας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Εκκλησία χωρίς Ιεραποστολή, είναι Εκκλησία χωρίς αποστολή. Αν δεν υπάρχει κήρυγμα, χάνονται πολλά από την αποστολή της Εκκλησίας. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Θα μπορούσε ο Χριστός να κάθεται σε έναν τόπο και από εκεί να προσελκύει όλους κοντά Του. Δεν το έκανε, για να δώσει σε εμάς υπόδειγμα, να περιερχόμαστε και να αναζητάμε τους χαμένους. Αυτό δείχνει και με την παραβολή του καλού Ποιμένα (Λουκ. 15,4). Δεν έμεινε ο Κύριος με τα 99 πρόβατα, περιμένοντας να έρθει το ένα, το πλανεμένο. Πήγε ο ίδιος σε αναζήτηση, το βρήκε, το φορτώθηκε στους ώμους του και το ξανάφερε στο κοπάδι. Μια κερδισμένη ψυχή είναι δυνατόν να εξαλείψει όγκο απείρων αμαρτημάτων και να αποβεί αντίλυτρο για εμάς, κατά την ημέρα της Κρίσεως... Αυτό να κάνεις και εσύ, ανάλογα με τις δυνάμεις σου. Δείξε κάθε φροντίδα και μέριμνα, για την επάνοδο των πλανεμένων. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Ο Θεός δίνει Χάρη σ' αυτούς που μιλούν, όχι γιατί την αξίζουν οι ίδιοι, αλλά γιατί την χρειάζονται όσοι τους ακούνε. (Άγιος Ιππόλυτος)
  • Να υπάρχει σεβασμός της ελευθερίας του άλλου. Όπως ο Χριστός ''ίσταται επί την θύραν και κρούει'', χωρίς να την παραβιάζει, αλλά περιμένει την ψυχή μόνη της ελεύθερα να Τον δεχθεί, έτσι και εμείς να στεκόμαστε μπροστά στην κάθε ψυχή. Στην ιεραποστολική προσπάθεια να υπάρχει λεπτός τρόπος, ώστε οι ψυχές να δέχονται ό,τι προσφέρουμε, λόγια, βιβλία, χωρίς να αντιδρούν. Και κάτι ακόμη. Λίγα λόγια. Τα λόγια ηχούν στ' αυτιά και εκνευρίζουν πολλές φορές. Η προσευχή και η ζωή έχουν απήχηση. Η ζωή συγκινεί, αναγεννά και αλλοιώνει, ενώ τα λόγια μένουν άκαρπα. Η καλύτερη ιεραποστολή γίνεται με το καλό μας παράδειγμα, την αγάπη μας, την πραότητά μας. Είναι σπουδαίο πράγμα η κατάρτιση, όταν συνδυάζεται με την πραότητα, την καλοσύνη και την αγάπη. Αυτά ισχύουν για όλες τις περιπτώσεις. Να μιλάτε, όταν έχετε σχετική κατάρτιση στο θέμα. Αν δεν έχετε, να μιλάτε με το παράδειγμά σας. Στις συζητήσεις λίγα λόγια για την θρησκεία και θα νικήσετε. Αφήστε εκείνον που έχει άλλη γνώμη να ξεσπάσει, να πει, να πει... Να αισθανθεί ότι έχει να κάνει μ' έναν ήρεμο άνθρωπο. Να επιδράσετε με την καλοσύνη σας και την προσευχή σας και έπειτα του μιλάτε λίγο. Δεν κάνετε τίποτα, αν τα πείτε έντονα, αν του πείτε, παραδείγματος χάριν, ''είπες ψέμα!''. Και τι θα βγει; Είστε ''ως πρόβατα εν μέσώ λύκων''. Τι να κάνετε; Ν' αδιαφορείτε εξωτερικά, αλλά να προσεύχεστε μέσα σας. Να είστε έτοιμοι, καταρτισμένοι, με παρρησία, αλλά και με αγιότητα, πραότητα, προσευχή. Για να κάνετε αυτό όμως, πρέπει να γίνετε άγιοι... (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης)
  • Κάποιος άλλος μου έλεγε, ότι τις ελεύθερες ώρες του μπαίνει στα λεωφορεία, κάνει σύντομο κήρυγμα και μοιράζει στους επιβάτες θρησκευτικά έντυπα που μιλούν για την εξομολόγηση. Μου είπε επίσης, ότι έχει πρόβλημα με τα παιδιά του, γιατί ντρέπονται με την Ιεραποστολή που κάνει. Του είπα, ότι είναι καλά αυτά, αλλά υπερβολικά, γιατί σήμερα πρέπει να ψάξουμε και να βρούμε νέους τρόπους Ιεραποστολής, όχι όπως την εποχή του πολέμου που οι Χριστιανοί νέοι τραγουδούσαν στους δρόμους και τα λεωφορεία Χριστιανικά τραγούδια και μοίραζαν έντυπα. Τον σημερινό άνθρωπο πρέπει να τον πλησιάσεις με διαφορετικό τρόπο. Ο Χριστιανός πρέπει να ομολογεί τον Χριστό όχι με λόγια, αλλά με έργα, με το παράδειγμα και την ζωή του. Οι Χριστιανοί πρέπει να μάθουμε να σιωπούμε, γιατί είναι εξαιρετικά επικίνδυνο (και αστείο) να αναγορεύουμε τους εαυτούς μας, άλλοτε συνηγόρους του Θεού και άλλοτε ειδικούς, στο να εξηγούμε τις βουλές και τα σχέδιά Του... (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Οι ασκητές είναι οι μοναδικοί Ιεραπόστολοι της Ορθοδοξίας και ο ασκητισμός είναι η μόνη Ιεραποστολική σχολή μέσα στην Ορθοδοξία. Η Ορθοδοξία είναι άσκηση και ζωή γι' αυτό και μονάχα δια της ασκήσεως και της ζωής, επιτελείται το κήρυγμα και η Ιεραποστολή. Η ανάπτυξη της ασκητικότητας, πρέπει να γίνει η εσωτερική αποστολή της Εκκλησίας μας μέσα στον λαό. Οι ενορίες πρέπει να μεταβληθούν σε ασκητικά κέντρα, αλλά αυτό μπορεί να το επιτύχει μονάχα ένας εφημέριος - ασκητής. Πρέπει να ενισχύσουμε την προσευχή και την νηστεία, να αναπτύξουμε την Εκκλησιαστική ευταξία, η οποία είναι από τα κύρια μέσα της Ορθοδοξίας, με το οποίο εκείνη επιδρά αναγεννητικά στον άνθρωπο. Όλα αυτά όμως απαιτούν την εξής προϋπόθεση: οι ιερείς και οι μοναχοί μας, να γίνουν οι ίδιοι ασκητές. (Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς)
  • Κρύβεται η αλήθεια, δεν διδάσκεται ο Ελληνικός λαός όπως πρέπει. Αλλού τον προσανατολίζουμε και δεν του λέμε την αλήθεια, για να συνέλθει ο Ελληνικός λαός και να συνέλθουμε και εμείς. Γιατί είναι τυφλωμένα τα πνεύματα μας, η καρδιά μας είναι σκοτισμένη, δεν έχει Πνεύμα Θεού, για να μεταδώσει και στον πλησίον, να μεταδώσει εις τον συνάνθρωπο Πνεύμα Θεού. (Γέροντας Αμβρόσιος Λάζαρης)
  • Δεν χρειάζεται να πάμε στην Ινδία, για να διδάξουμε τον Χριστό. Ιεραποστολή μπορούμε να κάνουμε και από το σπίτι μας, με το να προσευχηθούμε για εκείνους τους ανθρώπους. (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Μια φορά βρέθηκε ένας ξένος Ιεραπόστολος εκεί που ήμουνα, στην Ινδία και μου λέει: «Εσύ μπορείς να είσαι μία καλή γυναίκα, αλλά καλή Χριστιανή δεν είσαι». Λέω: «Γιατί»; «Γιατί είσαι τόσο καιρό εδώ και μόνο με τα Εγγλέζικα γυρίζεις, εδώ και εκεί. Ποιές ντόπιες γλώσσες έμαθες»; Του λέω: «Δεν προλαβαίνω να μάθω, γιατί πηγαίνω από τόπο σε τόπο και ώσπου να μάθω μια διάλεκτο, με φωνάζουν αλλού. Μαθαίνω μόνο το καλημέρα - καλησπέρα. Τίποτε άλλο». «Εσύ δεν είσαι καλή χριστιανή! Και ούτε μπορείς να κάνεις και Ιεραποστολή»! Γιατί ξέρετε, οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες μαθαίνουν πάντα τις εντόπιες διαλέκτους. Τότε εγώ είπα: «Κύριε! Δώσε μου μία απάντηση γι' αυτόν»! Έτσι, με όλη μου την καρδιά το ζήτησα! Και τότε του λέω: « Α! Ξέχασα να σου πω. Εγώ έχω πέντε γλώσσες»! «Ναι; Και ποιές είναι αυτές οι πέντε»; «Η πρώτη είναι το ΧΑΜΟΓΕΛΟ, η δεύτερη είναι τα ΔΑΚΡΥΑ, η τρίτη είναι το ΑΓΓΙΓΜΑ, η τέταρτη είναι η ΠΡΟΣΕΥΧΗ, η πέμπτη είναι η ΑΓΑΠΗ. Με αυτές τις πέντε γλώσσες γυρίζω όλο τον Κόσμο»! (Γερόντισσα Γαβριηλία Παπαγιάννη)
  • Ο Θεός έχει μόνο έναν Υιό και Αυτός έγινε Ιεραπόστολος...
  • Όπου και αν βρισκόμαστε, είμαστε Ιεραπόστολοι του Χριστού.
  • Πολλοί από εμάς, ποτέ δεν μπορούμε να πάμε στον Ιεραποστολικό αγρό με τα πόδια μας. Μπορούμε όμως να πάμε, με τα γόνατά μας.
  • Ο Θεός ποτέ δεν στέλνει τους υπηρέτες του σε μια αποστολή. Πάντοτε πηγαίνει μαζί τους.
  • Η διαφορά ανάμεσα στο ψάρεμα των ψαριών και στο ψάρεμα των ανθρώπων, για το οποίο μας μίλησε ο Κύριος, είναι τούτο: Τα ψάρια ψαρεύονται ζωντανά και μετά πεθαίνουν, ενώ οι άνθρωποι ψαρεύονται νεκροί και μετά ζούνε.
  • Μην φοβάσαι να σπείρεις, επειδή βλέπεις μερικά πουλιά...
  • Ιεραποστολή σημαίνει:

+ Να περπατήσεις στους δρόμους που περπάτησαν οι Απόστολοι, από αγάπη για τον

Χριστό.

+ Να μιλήσεις στους ανθρώπους, για την αγάπη του Χριστού.

+ Να ζήσεις κοντά τους, μέσα στην αγάπη του Χριστού.

+ Να χαρείς μαζί τους στην Εκκλησία, όσα δίνει η αγάπη του Χριστού.

  • Είχε πάει κάποιος στο Άγιο Παϊσιο τον Αγιορείτη και του είπε: ''Γέροντα θέλω να πάω κάτω στην Αφρική, για να κάνω Ιεραποστολή. Και ετοιμάζομαι...''. ''Και πώς ετοιμάζεσαι;'', τον ρωτάει ο Άγιος Παϊσιος. ''Να γέροντα, λέει εκείνος, μαθαίνω καλά την γλώσσα τους γιατί πρέπει να τους πω πράγματα που δεν ξέρουν, μαθαίνω καλά τα ήθη και τα έθιμα τους, την παράδοση και την ιστορία τους. Επίσης μαθαίνω κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις ιατρικής, μαθαίνω κολύμπι.....''. ''Τί; Κολύμπι μαθαίνεις; Για ποιό λόγο μαθαίνεις κολύμπι;'' ρώτησε με έκπληξη ο Άγιος Παϊσιος. ''Διότι εκείνοι εκεί στην Αφρική, έχουν ένα μάγο, ο οποίος μπορεί να τους ξεσηκώσει εναντίον μου και να αναγκαστώ να το βάλω στα πόδια. Και για κάθε ενδεχόμενο αν υπάρχει κανένα ποτάμι εκεί, να χρειαστεί να κολυμπήσω!''. ''Όχι'', του λέει ο Άγιος Παϊσιος. ''Δεν γίνεται έτσι Ιεραποστολή! Άκου πως γίνεται: Γίνεσαι εσύ άγιος, πηγαίνεις στην Αφρική, συναντιέσαι με τον μάγο και του λες ''ανάστησε αυτόν τον πεθαμένο''. Ο μάγος δεν θα μπορέσει να τον αναστήσει. Τον ανασταίνεις εσύ και κάνεις Χριστιανό τον μάγο, που θα δει το θαύμα. Και ο μάγος που ξέρει τη γλώσσα τους, τα ήθιμα και έθιμα τους, θα τους κάνεις Χριστιανούς τους άλλους!''...