Περί περιέργειας

  • Δεν βλέπεις τους μεθυσμένους που πάντα διψούν για ποτό; Γιατί είναι πάθος. Δεν είναι φυσική επιθυμία, αλλά μια αρρώστια διεστραμμένη. Δεν βλέπεις εκείνους που τους ονομάζουν ''βουλιμιώντες'', γιατί πάντα πεινούν; Είναι πάθος, όπως λένε οι γιατροί, γιατί ξέφυγε από τα φυσικά όρια. Έτσι και οι πολυπράγμονες και περίεργοι, όσα και αν πληροφορηθούν δεν σταματούν, γιατί είναι πάθος και όρια δεν έχει. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Το να περιεργάζεται κανείς τη ζωή του άλλου, είναι δείγμα έσχατης ανελευθερίας. Διότι από τίποτε άλλο δεν παραμελούναι τα δικά μας, παρά μόνο από το ότι περιεργαζόμαστε και ασχολούμαστε με τη των άλλων. Διότι δεν είναι δυνατόν ένας άνθρωπος, που ασχολείται με τη ζωή των άλλων, να φροντίσει κάποτε τη δική του ζωή. Επειδή δηλαδή όλη του η προσοχή εξαντλείται στην ενασχόλησή του με τους άλλους, κατ' ανάγκην τα δικά του θα κείτονται μόνα τους και παραμελημένα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Όπως το να σκύψει κανείς να παρατηρήσει το εσωτερικό μιας (ξένης) οικίας, είναι αισχρό και προξενεί μεγάλη ντροπή, έτσι και το να περιεργάζεται κανείς τον ξένο βίο, φανερώνει μεγάλη δουλικότητα. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Οπωσδήποτε ο αργόσχολος, αυτός που δεν δουλεύει, ενώ μπορεί να δουλεύει, αναγκαστικά είναι περίεργος. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Λίγους θα βρεις να συζητούν για την πίστη και να ρωτάνε περί της πνευματικής ζωής. Οι περισσότεροι περιεργάζονται πράγματα, που δεν μπορούν να κατανοήσουν, εξοργίζοντας με την περιέργειά τους τον Θεό. (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Πολλοί θέλουν να μάθουν, που μετατέθη ο Προφήτης Ενώχ και γιατί δεν πέθανε ο Προφήτης Ηλίας, αλλά και αν ακόμα ζουν, πως ζουν και σε ποιά μορφή βρίσκονται. Η αναζήτηση αυτή, είναι πέρα για πέρα περιττή. Το ότι ο Ενώχ μετατέθηκε και ο Ηλίας αναλήφτηκε, το είπαν οι Γραφές. Πού όμως είναι και πώς είναι, δεν τα πρόσθεσαν. Διότι οι Γραφές, λένε μόνο τα αναγκαία... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Μην είσαι περίεργος, ούτε να θέλεις να βλέπεις τα πάντα, για να μην βάλεις το δηλητήριο των παθών στη σκέψη σου. Μόνο όσα είναι ωφέλιμα να βλέπεις, να ακούς, να λες και να απαντάς. (ΜέγαςΒασίλειος)
  • Η περιέργεια είναι η κόλλα, που μας κρατάει προσκολλημένους στα γήινα. (Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος)
  • Οι περίεργοι ασχολούνται πιο πολύ με τους άλλους και αφήνουν τον εαυτόν τους στα αζήτητα. Δικαιολογούνται και προφασίζονται για την στάση τους. Δικάζουν και καταδικάζουν, για να ξεχωρίζουν και να επαίρονται. Η περιέργεια, δεν αφήνει ποτέ τον άνθρωπο να ειρηνεύει. Δικαιολογούμε τον εαυτόν μας, ότι τάχα το κάνουμε από αγάπη και προς διόρθωση του άλλου. Από την περιέργεια έρχεται η κατάκριση. (ΓέρονταςΜωϋσής ο Αγιορείτης)
  • Υπάρχει η καλή και η κακή περιέργεια. Η καλή περιέργεια είναι, το να (θέλει) να μάθει ο άνθρωπος το παν, ό,τι συντελεί στην σωτηρία του και την πνευματική του πρόοδο. Να τον κατατρώει η σκέψη: Τι ζητάει ο Θεός από μένα σε κάθε περίσταση; Να ενδιαφέρεται δηλ. να μάθει το θέλημα του Θεού. Έτσι αυτή η περιέργεια, θα τον κάνει να μελετάει και να ερευνά την Αγία Γραφή, αλλά και κάθε πνευματικό βιβλίο, καθώς θα επιζητά συναναστροφές με ενάρετους ανθρώπους, για να του λύσουν τις τυχόν απορίες του, να πηγαίνει σε κηρύγματα και σε προσκυνήματα, για να μάθει καλά, τα της θρησκείας μας. Αντίθετα η κακή περιέργεια οδηγεί τον άνθρωπο στην αμαρτία. Από αυτήν την περιέργεια, αμάρτησε η Έυα. (Αρχ. Χαράλαμπος Βασιλόπουλος)
  • Η κακή περιέργεια, είναι ολέθρια για τον άνθρωπο: Τον σπρώχνει, στο να παραβαίνει τις εντολές του Θεού. Αυτή, μετάβαλλε την γυναίκα του Λωτ σε στήλη άλατος. Ο Θεός τους είπε, να φύγουν από τα Σόδομα και τα Γόμμορα και να μην κοιτάξουν πίσω τους. Η περιέγειά της όμως, για το τι γίνεται πίσω της, την έκανε να παραβεί την εντολή του Θεού και να πάθει το ανεπανόρθωτο που έπαθε και παραμένει από τότε, αιώνιο παράδειγμα τιμωρίας της περιεργείας. (Αρχ. Χαράλαμπος Βασιλόπουλος)
  • Η περιέργεια είναι ένα σοβαρό ελάττωμα και μια σοβαρή κακία και αποτελεί εμπόδιο στην άνοδο του Χριστιανού. Προέρχεται από τον εγωισμό. Μαθαίνουμε κάτι αποκλειστικά, μόνο και μόνο για να υπερηφανευτούμε γι' αυτό που ξέρουμε, για να κάνουμε επίδειξη στους άλλους της γνώσεως που κατέχουμε. (π. Στέφανος Αναγνωστόπουλος)
  • Οι περιέργοι φανερώνουν ότι έχουν έλλειψη αυτογνωσίας. Επειδή δεν γνωρίζουν τον εαυτόν τους, ζητούν να μάθουν τι κάνουν οι άλλοι. Επίσης οι περίεργοι φανερώνουν έλλειψη σεβασμού προς την προσωπικότητα του άλλου. Και δεν την σέβονται, γιατί έχουν έλλειψη αγάπης. Οι περίεργοι με πρόσχημα το δήθεν ενδιαφέρον, ενδιαφέρονται για τα ζητήματα των άλλων, ενώ στην πραγματικότητα το ενδιαφέρον τους αυτό συνοδεύεται με την κατηγορία και το κουτσομπολιό. (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Η περιέργεια είναι σατανικό πράγμα (υπάρχει και καλή περιέργεια, η σωτήριος, που έχει σχέση με την σωτηρία της ψυχής). Οι πολλοί ρωτάνε: Έχεις κανένα νέο; Ο άνθρωπος πρέπει να είναι τελείως αφοσιωμένος στο Θεό και να μην έχει περιέργεια. Να γνωρίζετε, ότι γύρω από αυτήν την περιέργεια υπάρχει φθόνος. (Παναγόπουλος)
  • Η περιέργεια συνδέεται με την πολυλογία. Γιατί οι φλύαροι θέλουν να ακούνε και να μαθαίνουν πολλά, για να έχουν περισσότερα να λένε. (Πλούταρχος)
  • Μην ακούς εκείνα που δεν πρέπει. (Πυθαγόρας)
  • Περιέργεια: το πρώτο σκαλοπάτι προς την προδοσία. (Σαμοζβάνετς)
  • Η φτώχεια του μυαλού, γεννάει την περιέργεια. Όποιος δεν βρίσκει αρκετή πνευματική τροφή στον εαυτόν του, την αναζητάει μετά στα μυστικά των άλλων.
  • Η περιέργεια γεννιέται από τη ζήλεια. (Μολλιέρος)
  • Εκείνος που είναι περίεργος, δεν μπορεί να είναι και εχέμυθος. (Τερέντιος)
  • Όποιος ασχολείται με τις ξένες υποθέσεις, αρρωσταίνει από την περιέργειά του. (Ευκλείδης ο Μεγαρεύς)
  • Αυτοί που δεν εργάζονται, περιεργάζονται.
  • Η όρνιθα σκαλίζοντας, έβγαλε το μάτι της και ξανασκαλίζοντας, έβγαλε και το άλλο της.
  • Κάτσε κότα μου στα αυγά σου και ας την περιέργειά σου.
  • Αν δεν σε νοιάζει μη ρωτάς, ποτέ κακό δεν έχεις.
  • Το δεν σε μέλλει μη ρωτάς, να βγαίνεις κερδισμένος.
  • Όποιος κρυφακούει, τα δικά του ακούει.
  • Μην φυτρώνεις εκεί που δεν σε σπέρνουν.
  • Χώνει τη μύτη του, εκεί που δεν πρέπει.
  • Η περιέργεια σκότωσε τη γάτα. (Αγγλική παροιμία)
  • Ο Μέγας Αντώνιος, έλαβε κάποτε ένα γράμμα από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο. Οι μοναχοί που το έμαθαν αυτό, ήταν περίεργοι να μάθουν, τι του έγραφε και πως θα μπορούσαν και αυτοί να έπαιρναν ένα τέτοιο γράμμα. Το έμαθε αυτό ο Μέγας Αντώνιος και τους είπε: ''Τί είναι το γράμμα ενός ανθρώπου, μπροστά σε εκείνο το γράμμα που μας άφησε ο Θεός; Το Ιερό Ευαγγέλιο είναι το γράμμα που ο ίδιος ο Θεός άφησε στους ανθρώπους, είναι ο γραπτός λόγος του Ιησού Χριστού. Τί καλύτερο μπορεί ένας επίγειος βασιλιάς να μας πει, εν συγκρίσει με ό,τι μας λέει ο Ουράνιος;''. Η ίδια παρατήρηση μπορούσε να γίνει και σήμερα για πολλούς Χριστιανούς, που δεν έχουν την ''καλή'' περιέργεια ώστε να μελετήσουν το Ιερό Ευαγγέλιο, αλλά έχουν την ''κακή'' περιέργεια, ώστε να διαβάζουν ανούσια μυθιστορήματα και ανήθικα αναγνώσματα... Να αποκτήσουμε και εμείς την ''καλή'' περιέργεια, εκείνη που σχετίζεται με το πως θα σωθούμε...

***