Όσοι διαπράττουν την αμαρτία, είναι φοβισμένοι,
έστω και αν κανείς δεν τους είδε. Φοβούνται τα πάντα... Είναι καχύποπτοι...
Ελέγχονται από την συνείδησή τους, που τους κεντά. Κάθε λόγος και πράξη τους
συνοδεύονται από φόβο και αγωνία. Κοιτάζουν τριγύρω τους. Τα πάντα φοβούνται...
(Ιερός Χρυσόστομος)
Η αγάπη συγχωρεί πλήθος αμαρτημάτων, ενώ η έχθρα
φαντάζεται (εχθρούς) και εκεί που δεν υπάρχουν... (Ιερός Χρυσόστομος)
Αυτός που δέχεται τους πονηρούς λογισμούς, που του φέρνει το ταγκαλάκι και ο ίδιος σκέφτεται πονηρά και εύκολα σκανδαλίζεται και δεν βλέπει με επιείκεια και αγάπη τα σφάλματα των άλλων, τα βλέπει όλα με καχυποψία και γίνεται η ζωή του κόλαση. Μόνος του κάνει την ζωή του κόλαση. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
Θεραπευόμαστε από την καχυποψία, όταν αρχίσουμε να
βάζουμε καλούς λογισμούς. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
Να μην παραδέχεσαι τους λογισμούς που σπέρνει
μέσα σου ο εχθρός, από υποψίες, εναντίον του πλησίον. Είναι ψεύτικοι και
ολέθριοι και τελείως απατηλοί. Γνώριζε ότι με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι δαίμονες
να σπρώξουν σε βάραθρο καταστροφής τις ψυχές εκείνων που προκόβουν στις αρετές.
Γιατί με άλλον τρόπο δεν μπορούν οι δαίμονες να ρίξουν κανένα αγωνιστή στο βυθό
της κατακρίσεως και της έμπρακτης αμαρτίας, παρά αν τον πείσουν να δεχτεί
πονηρές υποψίες από την εξωτερική διαγωγή και τις διαθέσεις του πλησίον. Με τον τρόπο
αυτό, κάνουν τον άνθρωπο υπόδικο και υπεύθυνο αμαρτίας. (Άγιος Νικήτας ο Στηθάτος)
Είναι δύσκολο να υποψιαστεί το κακό εκείνος, που
με δυσκολία στρέφεται στην κακία. (Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος)
Να ευχόμαστε, να μας
ελευθερώσει ο Θεός από την καχυποψία που μας κάνει να βλέπουμε όλα όσα έχει ο
γείτονας στραβά, ακόμα και οι κινήσεις του, οι χειρονομίες του, η ματιά του, η φωνή του, το βήμα του και κάθε λόγος του... (Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης)
Να φυλάγεσαι από την καχυποψία, όπως φυλάγεσαι
από την φωτιά, επειδή μέσω αυτής ο εχθρός του ανθρωπίνου γένους (διάβολος),
πιάνει ανθρώπους στο δίχτυ του και διαρκώς προσπαθεί να κάνει το άσπρο μαύρο
και το μαύρο άσπρο, όπως έκανε με τους Προπάτορές μας Αδάμ και Έυα στον
Παράδεισο. (Άγιος Αμβρόσιος της Όπτινα)
Ας φροντίσουμε αδελφοί μου, με όλες μας τις δυνάμεις, να μην δίνουμε εμπιστοσύνη ποτέ στις υποψίες μας. Τίποτα δεν απομακρύνει τόσο πολύ τον άνθρωπο από το να παρακολουθεί και να ελέγχει τις αμαρτίες του και τίποτα δεν τον κάνει τόσο πολύ να ασχολείται με όσα δεν τον αφορούν όσο αυτές. (Αββάς Δωρόθεος)
Να μην δέχεσαι τις υποψίες που σου υποβάλλει ο
λογισμός σου εναντίον του. Και αν ακόμα από ανθρώπινη αδυναμία, ξεφυτρώσουν οι
υποψίες στον νου σου, προσπάθησε να τις μεταβάλλεις σε καλές σκέψεις. Να
ευχαριστείς για όλα και έτσι θα αποκτήσεις την αγαθότητα και την αγία αγάπη. (Αββάς
Δωρόθεος)
Οι υπόνοιες είναι παγίδα του διαβόλου, είναι μια
καθαρή πλάνη. (Αββάς Δωρόθεος)
Η καχυποψία είναι το πρωτότοκο παιδί του
εγωισμού. (Αρχ. Χαράλαμπος Βασιλόπουλος)
Με τις υποψίες τρία κακά συμβαίνουν: α) προσβάλλεται
το πρόσωπο του άλλου ανθρώπου β) ο εαυτός μας απομακρύνεται από την
πραγματικότητα, οπότε παύει να έχει αληθινές σχέσεις και αρρωσταίνει και γ) ο
εαυτός μας παύει να ασχολείται με τα δικά του λάθη και ασχολείται με τα πιθανά
λάθη των άλλων, για τα οποία μπορεί ο ίδιος να έχει ευθύνη. (π. Βαρνάβας
Γιάγκου)
Η καχυποψία δεν αρμόζει σε Χριστιανούς, γι' αυτό
να μην την αποδέχεστε. Διάκριση μάλλον απαιτεί από εμάς ο Θεός, προσοχή και
σύνεση. ''Γίνεσθε φρόνιμοι ως οι όφεις και ακέραιοι ως αι περιστεραί'' (Ματθ.
10,16) (Είπε Γέρων)
Η υποψία βρίσκεται πάντοτε στα ένοχα μυαλά. Ο κλεφτης νομίζει, ότι ο κάθε θάμνος είναι χωροφύλακας.
(Σαίξπηρ)
Η καχυποψία στοιχειώνει τις ένοχες συνειδήσεις. Ο κλέφτης νομίζει, ότι ο κάθε θάμνος είναι χωροφύλακας. (Σαίξπηρ)
Εκατό υποψίες δεν κάνουν μία απόδειξη. (Ντοστογιέφσκι)
Όσο λιγότερα ξέρουμε, τόσο
περισσότερα υποψιαζόμαστε. (Μπίλλιγκς)
Το να υποπτευόμαστε ανοιχτά τους άλλους, σημαίνει
ότι κατηγορούμε μυστικά τον εαυτόν μας. (Σίδνεϋ)
Οι περισσότερες από τις υποψίες μας για τους
άλλους, προέρχονται από εκείνο που γνωρίζουμε για τον εαυτόν μας.
Το να είσαι προσεκτικός είναι μια αρετή. Το να
είσαι καχύποπτος είναι μια διαστροφή.
Ένας άνθρωπος καχύποπτος, είναι ήδη ύποπτος ο
ίδιος.